El gran Molière acabava la seva comèdia-ballet 'El burgès gentilhome' amb una farsa en la qual un suposat Gran Turc anomenava al senyor Jourdain 'Mamamouchi', la condició més alta de la noblesa. A la versió de Els Pirates el gran títol que satisfà els deliris de grandesa del protagonista és el de gran mestre dels Aguacatels. Aquesta llicència il·lustra molt bé el to de la lliure adaptació que si per, un costat, respecta part de les músiques de Lully i inclou també algunes coreografies gens clàssiques, per l’altre deriva la comèdia cap a la farsa burlesca desenfrenada per convertir-la en un joiós joc de clowns on brilla per sobre de tots i totes la vis còmica de Laura Aubert, ja sigui com a mestra de filosofia del senyor Jourdain, com la criada Nicolau o el bergant Dorante.
Tot i conservar l’estil d’època, la libèrrima versió fa una picada d’ull a la contemporaneïtat i d’aquí la divertidíssima bronca de Dorante sobre la necessitat d’una dieta saludable; el lesbianisme de Nicolau i Clotilda i fins i tot algun apunt de feminisme. Al seu costat, ens va agradar les composicions de Laura Pau i el bon ritme de l’espectacle que amb el dies segur que s’anirà reposant.
Autor: Molière. Direcció i adaptació: Adrià Aubert. Direcció musical: Ariadna Cabiró. Amb: Laura Aubert, Ariadna Cabiró, Ricard Farré, Laura Pau, Anna Romaní.