'Les amistats perilloses, Teatre Lliure
Foto: Sílvia Poch'Les amistats perilloses, Teatre Lliure

Ressenya

Les amistats perilloses

3 de 5 estrelles
Carol López dirigeix unes castes 'Les amistats perilloses' al Lliure en la qual destaquen Mima Riera i Mònica López
  • Teatre
  • Crítica de Time Out
Andreu Gomila
Publicitat

Time Out diu

Quan Danceny (Tom Sturgess) s'atansa al piano i canta amb Cécile (Elena Tarrats) el 'L.O.V.E.' de Frank Sinatra comencem a entendre que aquesta versió que ha fet Carol López de 'Les amistats perilloses' serà poc canònica, ni avantguardista ni clàssica, que serà molt de primers del segle XXI, quan es muntava Shakespeare a ritme de rock and roll i els directors de teatre havien quedat obnubilats amb com Sofia Coppola transgredia el gènere a 'Maria Antonieta'. Perquè els set intèrprets de la versió que López ha fet del clàssic de Pierre de Choderlos de Laclos (segle XVIII) van vestits d'època, amb detalls contemporanis, parlen i s'expressen èmfaticament i viuen el drama a l'antiga.

La peça ens parla de dos antics amants, els mítics Valmont (Gonzalo Cunill) i Merteuil (Mònica López), que es desafien. Tenen prohibit enamorar-se i juguen a enamorar els altres. Juguen amb foc, és clar. I al final es cremen, com tothom ja sap. La funció té un ritme esbojarrat i López només dona l'oportunitat a dos personatges perquè evolucionin: Valmont i Tourvel (Mima Riera), la dona pura a qui el vescomte vol seduir per acomplir la seva més gran gesta. La resta, emocionalment, ho tenen complicat. 

Som barrocs o postpunks? És un melodrama o una tragèdia?

Mònica López, malgrat tot, se'n surt gràcies al seu talent. Sempre la veiem segura, altiva, però també arriba a flaquejar. Té unes últimes escenes memorables. Però és Riera qui fa un do de pit descomunal, des de la indiferència primera a la bogeria última. El seu és el gran paper amagat que té aquesta funció. I l'actriu sap treure'n profit. La resta d'intèrprets fan el que poden davant de la certa indefinició de la directora. Som al 2023 o al 1782? Som barrocs o postpunks? És un melodrama o una tragèdia? Què en queda de la poètica de Choderlos de Laclos? I de la carn que vol carn? Massa cast, el muntatge.

S'ha parlat molt de si Valmont i Merteuil parlen castellà en la intimitat, de les dificultats de Cunill per expressar-se en català. Se n'ha parlat sense veure l'obra. L'actor argentí el fa servir amb Mònica López quan estan sols, però no quan manté relacions íntimes amb Elena Tarrats i Mima Riera. Una anècdota que no canvia la sort del muntatge. 

No et perdis la llista de les obres recomanades que hi ha a la cartellera ara mateix, ni la dels millors musicals, ni tampoc la de les estrenes de teatre i dansa d'aquest mes.

Detalls

Adreça
Preu
10-29 €
Publicitat
També t'agradarà
També t'agradarà