A aquestes altures de la funció dir que Camille Decourtye i Blaï Mateu fan ‘circ’ és com afirmar que Charles Chaplin era un pallasso. Fan moltes coses més. De fet, en Blaï ens diu que més aviat són “artistes escènics”. Que sí, que vénen del circ, però que la seva tasca investigadora els ha portat a incloure en els seus espectacles altres disciplines, com la dansa o l’art plàstic. “A cada espectacle hem anat incorporant capes al nostre llenguatge per necessitats expressives, per no tancar-nos en una sola llengua: no som puristes”, assegura.
Bèsties arriba al Mercat de les Flors com l’últim esglaó que els Baró d’Evel han pujat. Un camí que no podríem entendre sense tot el que han fet abans, sobretot sense 'Le sort du dedans' i 'Mazùt'. Li preguntem sobre el primer perquè també hi ha havia animals en escena, en concret, un cavall –en Bonito– i una doble pista. Aquí també hi serà, però no estarà sol, ja que l’acompanyarà un altre cavall –en Shengo–, un corb –en Gus– i cinc periquitos –Zou, Blanche, Albert, Farouche i Midinette–. Feia temps que volien treballar amb un altre cavall per transmetre aquesta potència, l’energia terrestre, d’aquests animals. I les aus tenen molt a veure amb el circ. “Hem intentat volar moltes vegades, mirar d’estar més temps en l’aire, com els ocells”, diu Mateu, que ens avisa que els corbs són molt bons actors i que els periquitos funcionen com a troupe!
Decourtye i Mateu s’han enfrontat a l’espectacle més ambiciós que han construït mai, ja que, a banda dels animals, tenen sis intèrprets a la pista, com la ballarina Lali Ayguadé. A Bèsties, s’han endinsat en els terrenys de la mitologia, ja que tindrem una actriu que arriba a un lloc que ha patit un abans i un després. “Són gent que busca, que vol un canvi”, avança Mateu, amb humans i animals que es transformen, que intercanvien els rols. La dramatúrgia, però, no és el més important. Aquí hi ha molta emoció i un gran espectacle, potser el més gran del món.