Ninet'Inferno
Hi havia molta expectació al voltant del muntatge de Roland Autzet. Sobre paper semblava la versió masculina de ‘Les amargues llàgrimes de Petra von Kant’ de Fassbinder, el soliloqui obsessiu d’un home madur arrossegant-se per l’atenció d’un de més jove. Sobre l’escena, un espectacle histriònic i declamatiu sense gota de cambra, acompanyat per totes les cordes de l’OBC a banda i banda del decorat, escanyant amb cada nota un muntatge sense un xic de veritat. Al mig de l’escena, dos personatges. Un era Pascal Greggory, històric actor de Patrice Chéreau que va tenir un paper a l’obra mestra de Rohmer ‘El árbol, el alcalde y la mediateca’, aquí microfonat i cridaner. Xisclava, s’agonellava i s’humiliava, sense creure-s’ho mig segon, per un ‘playboy’ amb la carn tibant i els ulls ametllats. L’altre era un acròbata, un gimnasta de circ amb tècnica justa que no deia paraula, però responia els brams de Greggory amb un xou incomprensible dalt d’una plataforma mòbil que s’inclinava i bellugava ‘a piacere’, mentre el nano anava com el grumet d’un vaixell pirata en plena tempesta. Pel que ens oferia, podria haver estat un secundari de ‘Mar i cel’. Va ser impossible lligar text i coreografia. Va ser impossible trobar mica de set i dolor en les paraules d’un, ni de llenguatge de xapero de baixos fons en els moviments de l’altre. Va ser impossible notar que aquell vòmit de paraules toves vinguessin, com deia el programa de mà, dels sonets de Shakespeare. I va ser impossible que l’orquestra incident no esgotés el potencial de les poques línies que valien la pena. Sens dubte, la gran desil·lusió del Grec. –Josep Lambies