'L'últim dia'
Foto: Grec Festival 'L'últim dia'
  • Teatre
  • Crítica de Time Out

Ressenya

L'últim dia

4 de 5 estrelles

Alejandro Bordanove dona vida a un noi de 25 anys al desolador 'L'últim dia' de Lluïsa Cunillé amb direcció de Xavier Albertí

Andreu Gomila
Publicitat

Time Out diu

El jove a qui interpreta Alejandro Bordanove és un bon noi. Té 25 anys, cada matí va a casa de l'avi per ajudar-lo a llevar-se i fer-li l'esmorzar, repara bicicletes al taller d'un amic, escolta la lletania de la mare sobre la necessitat de llaurar-se un futur i aguanta el germà gran. És, fins i tot, massa bon noi.

Bordanove ens lliura el cos. La lletra és de Lluïsa Cunillé. I la posada en escena, de Xavier Albertí. Un trio extraordinari que fan que aquest 'L'ultim dia' vessi excel·lència per tots els cantons, amb l'afegit de l'andante sostenuto de la 'Sonata en si bemoll' de Schubert, un fragment musical que no està col·locat perquè sí, sinó que afegeix context al mateix títol de la peça: va ser l'última composició del músic austríac.

"Un retrat generacional curós i delicat d'una generació a la qual potser li hem pres tot i li demanem que salvi el món"

Cunillé ens explica el darrer dia d'aquest jove extraordinari. I ho fa de la mateixa manera amb què va construir el celebrat 'Après moi, le déluge', amb un monòleg en primera persona del protagonista que, al final, es desdobla en narrador. De principi a fi, Bordanove, cara trista i somriure caigut, ens relata la seva quotidianitat. El mirem hipnotitzats mentre va afegint petits gestos corporals que entendrem un cop la llum de la sala s'apagui.

Parla d'un entorn sense festes, d'un temps sense utopies ni futurs. Ja no és un marrec, però tampoc no és una persona a qui li puguin mancar oportunitats per reeixir. Ell no vol decidir res, encara, però sembla que la vida l'empenyi a triar. No desdenya el present i tampoc no hi vol pensar gaire. És, al cap i a la fi, un retrat generacional curós i delicat d'una generació a la qual potser li hem pres tot i li demanem que salvi el món.

La dramaturga, en un cert sentit, actualitza clàssics com 'El mal de la joventut' de Bruckner, tot desballestant els mites romàntics, conscient que avui semblen impossibles. El seu personatge no és ni un Holden Caulfield ni un Werther, sinó simplement un jove que només demana viure, sense grans discursos ni reflexions màximes. I ni això podrà fer.

No et perdis la llista de les obres recomanades que hi ha a la cartellera ara mateix.

Detalls

Adreça
Preu
22 €
Publicitat
També t'agradarà
També t'agradarà