Julio Manrique i David Selvas són vells coneguts. Han treballat moltes vegades braç a braç, bé com a actors, en muntatges tan mítics com el 'Juli Cèsar' d'Àlex Rigola. Bé amb en Julio com a director, com en 'L'hort dels cirerers'. Ara han decidit unir forces a través de la companyia La Brutal, que capitanejava Selvas i a la qual s'hi acaba d'afegir Manrique. S'estrenen amb un Shakespeare, 'Timó d'Atenes', que fa dues dècades que ningú no ha muntat, que a més inaugura l'onzena edició del festival dedicat al millor escriptor de tots els temps, a la Biblioteca de Catalunya. Vaja, que van forts.
Selvas, de fet, s'enfronta al seu primer Shakespeare com a director. Fa uns mesos va decidir-se i, amb el seu soci, van començar a buscar. D'entrada, pretenien fer una comèdia, "una cosa lluminosa", estil Molt soroll per no res. Però, com diu Manrique, "ens semblava una bajanada fer-ho ara, en el moment en què vivim". Així que van anar a parar a 'Timó d'Atenes', al relat d'aquest home generós, esplèndid i ric que ho perd tot. Manrique diu que és "la història d'una decepció", que Selvas manté a Grècia, tot i que en una època contemporània, amb la crisi, les manis a la plaça Sintagma, etc.
"Timó veu que el món no funciona i creu que cal inventar-se alguna cosa nova", afirma Manrique, conscient que interpreta "un personatge desolador", un idealista que creu en l'amistat, "un personatge excessiu que no coneix la via del mig" i que acaba a l'infern de la vida.
Selvas ens avisa que Manrique fa "un viatge sideral", amb un principi que compara al flamant inici de 'La gran bellesa' i un desenvolupament com el d''El rei pescador'. El director diu que ha aixecat un muntatge "molt argentí", és a dir, d'interpretacions dinàmiques, i concepció bruta, amb els actors trepitjant-se els uns als altres. A l'hora d'adaptar-la, Selvas concentra els personatges en els "amics de veritat" de Timó. "Shakespeare va escriure-la com una faula i si no vigiles, Timó pot quedar com el beneit de qui tothom se n'aprofita", afegeix Manrique.
L'actor ens informa que l'autor anglès va escriure la peça "enfadat", i que molts hi han vist una mena de venjança cap als poderosos del seu temps. Tanmateix, 'Timó d'Atenes' té una gran potència lírica, tot i tractar-se d'"una obra imperfecta". I conté una crítica social, amb escenes que deixen Ada Colau com una txitxarel·la. "Talleu els colls als vostres creditors", diu Timó.