La trena (Cristina Genebat  Marta Marco Carlota Olcina Clara Segura Crespo)
David RuanoLa trena (Cristina Genebat Marta Marco Carlota Olcina Clara Segura Crespo)
David Ruano

11 obres fantàstiques que pots veure a Barcelona el dia de Cap Butaca Buida

Els espectacles de teatre i dansa que no ens perdrem i que estan programades el 16 de març

Andreu Gomila
Publicitat

Sempre és una bona idea anar al teatre, però quan el motiu és celebrar les arts escèniques en una gran festa popular, la cita és ineludible. Això és el que proposa Cap Butaca Buida, una diada nascuda a Catalunya inèdita al món que vol fer 'sold out' als teatres d'arreu del territori. És, per dir-ho d'alguna manera, el Sant Jordi del teatre, un dia per omplir les sales del nostre país i celebrar que durant el llarg de l'any programin obres que ens encanten. Per ajudar-vos a triar l'espectacle, hem fet aquesta selecció de les 11 obres que fan a Barcelona i que nosaltres no ens perdrem.

Participa a Cap Butaca Buida, la gran festa del teatre català!

1. Macbeth

De què va?
Un nit, Macbeth i Banquo, generals al servei del rei Duncan d'Escòcia, es troben tres bruixes que profetitzen que Macbeth es convertirà en guàrdia personal de Glamis i Cawdor i acabarà sent rei, i a Banquo, que engendrarà reis. Poc després, Macbeth descobreix que efectivament ha estat nomenat guàrdia de Cawdor, una revelació que el fa creure en la resta de la profecia. Quan el rei Duncan aprofita aquest fet per honrar Macbeth i el visita al castell de Dunsinane, tant ell com la seva dona s'adonen que ha arribat el moment de dur a terme un pla per matar-lo i assolir així el poder pel qual està, segons sembla, predestinat. Aleshores, comença la carnisseria.

Per què?
És el quart Shakespeare de Pau Carrió, cosa que poden dir pocs directors d'aquest país. A més, es tracta, segurament, de la peça del Bard que més entronca amb els nostres dies (només cal fer una ullada al panorama internacional), una història de traïció i lluita pel poder que a casa nostra hem pogut veure, en els últims 20 anys, en les mans de Calixto Bieito i Àlex Rigola, entre d'altres... És, a més, l'obra maleïda, la que no es pot esmentar pel seu nom, però Carrió no té por i la cita tota l'estona.

Qui la fa?
Amb Ernest Villegas i Laia Marull en els papers de Macbeth i Lady Macbeth, aquest Shakespeare compta amb un càsting de luxe: Pol López, Mar Ulldemolins, Júlia Truyol, Marc Rodríguez...

A on?
T. Lliure: Montjuïc. Del 14 de febrer al 17 de març. 11-32 €.

2. La veritat de la mentida

De què va?
En Daniel convenç a la seva dona Isabelle perquè convidi a sopar el seu amic Patrick i la seva nova parella Emma, per la qual en Patrick ha deixat l'esposa, per posar fi a l’antiga i pacífica amistat de la parella. Més jove, l’Emma no s’assembla en res a l’esposa del convidat, la nova vida del qual desafia els seus amfitrions, que s’han instal·lat tranquil·lament en la rutina…

Per què?
'L'envers du décor' o 'La veritat de la mentida' és una comèdia hilarant facturada per un dels grans dramaturgs contemporanis, el francès Florian Zeller, autor d''El pare'. És una peça d'orfebre amb molt talent, perquè l'autor no només ens mostra el que passa a casa del Daniel i la Isabelle, sinó que sap ensenyar-nos el que no es veu, el que pensen realment els personatges quan parlen entre ells.

Qui la fa?
Guido Torlonia dirigeix Enrico Iannello, Concha Milla, Frank Capdet i Aida Llop.

A on?
Akadèmia. Del 6 al 31 de març. 24 €.

Publicitat

3. Fairfly

De què va?
Quatre amics intenten organitzar-se després que l’empresa on treballen els comuniqui l’obertura d’un ERO. La primera idea és lluitar per defensar els llocs de feina. Però de quina manera? I de què servirà? Realment val la pena lluitar per aquesta feina que tenen? No seria millor que ho deixessin estar i intentessin convertir en realitat aquella brillant idea que van tenir uns anys enrere?

Per què?
La Calòrica, potser la companyia del moment, va fer el clic amb aquesta obra que es va estrenar al Tantarantana un llunyà 2017. Va ser tal la bogeria que va generar que aviat va passar a La Villarroel i, d'allà, a l'imaginari popular. És una obra descarada, que té el bo i millor de la companyia de Joan Yago i Israel Solà: ironia, retrat generacional, tremendisme i unes interpretacions de primera.

Qui la fa?
El text és de Yago i la direcció de Solà. Xavi Francès, Aitor Galisteo, Vanessa Segura i Esther López formen el repartiment.

On?
Espai Texas. Del 8 de febrer al 28 de març. Des de 18 €.

4. Sydney Dance Company

De què va?
'Ascent' és un programa triple que inclou l’obra 'Forever & Ever', d’Antony Hamilton, i dues peces noves: 'I Am-ness', del director artístic de la Sydney Dance, el barceloní Rafael Bonachela, i 'The Shell, A Ghost, The Host & The Lyrebird', de la prestigiosa coreògrafa valenciana Marina Mascarell. Caracteritzada per grans dosis de fisicalitat, 'Ascent' combina la dansa clàssica contemporània amb l’experimentació, amb una gran força emocional.

Per què?
Ens omplim la boca sobre internacionalització del nostre talent escènic, però tenim poques oportunitats de veure què fan els nostres artistes que treballen a l'estranger. Ara podem gaudir de la flamant Sydney Dance Company al Mercat de les Flors, una companyia que fa quinze anys que Bonachela encapçala amb gran èxit mundial. Que l'acompanyi una peça de Mascarell, que ara mateix treballa com a directora artística del Danish Dance Theatre (DDT), és tota una demostració de força.

Qui la fa?
El cos de ballarins de la Sydney Dance és de primer nivell i el trio de coreògrafs (Hamilton, Bonachela i Mascarell) és per prendre apunts.

A on?
Mercat de les Flors. Del 14 al 16 de març. 10-18 €.

Publicitat

5. La trena

De què va?
Aquesta és la història de tres dones. Han nascut en continents diferents però comparteixen el mateix desig de llibertat. És la història de les seves vides; la Smita, una dona dàlit que lluita per canviar el futur de la seva filla, en una Índia que encara condemna aquestes castes a l’analfabetisme; la Giulia, una jove siciliana que ha decidit seguir la tradició del negoci familiar i que inesperadament ha de fer front a la seva imminent fallida; i la Sarah, que veu amenaçada una reeixida carrera d’advocada al Quebec per un càncer de mama.

Per què?
La primera obra que dirigeix Clara Segura ha vingut acompanyada d'un èxit total, gràcies a una història, obra de la novel·lista italiana Laetitia Colombani, que és un 'best-seller', i que fa unes setmanes va estrenar la versió cinematogràfica. La comunió entre les actrius que representen la peça és total, fruit dels seus anys de treball conjunt. Sempre seran 'Les noies de Mossbank Road', l'obra d'Amelia Bullmore que va ajuntar-les.

Qui la fa?
Cristina Genebat, Marta Marco i Carlota Olcina protagonitzen la peça, amb breus intervencions de Segura.

A on?
Teatre Goya. De l'1 de febrer al 17 de març. 29 €.

6. Who is me. Pasolini

De què va?
Després de la mort de Pier Paolo Pasolini, endreçant entre els seus papers, van trobar un poema autobiogràfic inacabat. Pasolini explicant Pasolini. El seu pensament ètic i estètic fet poema. Pasolini protagonista de Pasolini. Família, literatura, cine, amor, política... una mica més del seu món, la seva persona, la seva lluita, les seves idees... que segueixen sent tan necessàries en aquests dies que ens toca viure.

Per què?
Amb aquesta obra, Àlex Rigola va reinventar-se. Va col·locar Gonzalo Cunill dins una capsa de fusta per a 25 espectadors, vestit de futbolista i amb Pasolini als llavis. Fa set anys va ser una gran experiència, per la proximitat, la capacitat de Cunill de mirar-te als ulls, per la complexa senzillesa de l'aposta... El teatre en estat pur és això.

Qui la fa?
'Who is me' és un 'one man show' de Gonzalo Cunill, amb direcció d'Àlex Rigola.

A on?
Heartbreak Hotel. Del 20 de febrer al 17 març. 19-26 €.

Publicitat

7. Els Watson

De què va?
Els personatges d’'Els Watson', la novel·la inacabada de Jane Austen, han hagut d’esperar més de dos se­gles perquè algú els portés a l’escenari i poder acabar d’explicar la seva història, just des d’on l’autora l’havia deixada. La britànica Laura Wade l'acaba amb un joc teatral de primera.

Per què?
No són pocs els fans de Jane Austen a casa nostra després de l'èxit de la col·lecció del Club Victòria. I aquí els espectadors podran fer-se seu un text primerenc de l'autora de 'Seny i sentiment', que acaba de publicar Cal Carré i que Wade eixampla i busca finalitzar a la manera pirandelliana, és a dir, fent que els personatges agafin les regnes de la seva sort. Els actors i les actrius que la fan realitat són del millor del país, començant per Laura Aubert i Guillem Balart i acabant per Mercè Arànega.

Qui la fa?
Josep Maria Mestres dirigeix aquesta peça de Wade amb Aránega, Hodei Arrastoa, Aubert, Balart, Dafnis Balduz, Jordi Banacolocha, Lluïsa Castell, Abdi Cherbou, Jordi Coll, Arnau Cot, Jan Daniel González, Mireia Illamola, Laia Manzanares...

A on?
TNC. Del 8 de febrer al 17 de març. 16-32 €.

8. L'imperatiu categòric

De què va?
Clara G., professora associada d'ètica a la facultat de Filosofia, està en crisi. Passada la cinquantena, acabada de separar, sense poder aconseguir plaça a la universitat i a punt de quedar-se sense casa, comença a patir uns atacs estranys. Es desmaia sovint, sent uns sorolls persistents, l'envaeixen pensaments foscos, paranoics. Clara G. ha format part del sistema, però cada cop està més arraconada, cada cop és més a prop del marge.

Per què?
Victoria Szpunberg, després d''El pes d'un cos' i 'Mal de coraçon', és la dramaturga del moment. I aquí segueix donant l'oportunitat a aquelles dones que s'acosten a la invisibilitat amb un gran text que s'endinsa en un dels grans drames de la Barcelona contemporània: l'habitatge.

Qui la fa?
Àgata Roca i Xavi Sàez protagonitzen una obra per a dos actors i multitud de personatges. La mateixa Szpunberg els dirigeix.

A on?
T. Lliure: Gràcia. Del 28 de febrer al 24 de març. 11-32 €.

Publicitat

9. Una còpia

De què va?
A 'Una còpia', la gran dama del teatre britànic contemporani Caryl Churchill parla de la relació d’un pare, en Salter, amb els seus fills Bernard 1, Bernard 2 i Michael Black. Un d’ells és l’original, els altres dos són clons. Trenta anys després dels fets els fills descobreixen la veritat (i que hi ha vint còpies més). Lògicament, demanen explicacions al pare. Per què em vas clonar? Per què no vas tenir un altre fill? Per què soc una còpia? Qui soc jo? Qui ets tu?

Per què?
Churchill és una autora imprescindible, una pionera sense la qual no s'entendria l'escriptura teatral de les dones a Occident. I aquí ens serveix un dels seus textos més accessibles, un drama social amb actituds de comèdia, que fa vint anys que es representa sense parar, al seu país i arreu del món. Les qüestions ètiques que planteja són, avui més que mai, de primer ordre.

Qui la fa?
Lluís Marco i Raimon Molins donen vida a una obra que dirigeix el mateix Molins.

A on?
Sala Atrium. Del 13 de febrer al 17 de març. 22 €.

10. Llums, llums, llums

De què va?
La Beckett torna a apropar-se al teatre d’Evelyne de la Chenelière ('Bashir Lazhar'), amb aquesta aproximació personal de l’autora quebequesa a la novel·la de Virginia Woolf 'Cap al far'. L'autora s’apropia dels dos principals personatges femenins, la senyora Ramsay i la Lily Briscoe, per submergir-nos en els pensaments i les emocions de totes dues i construir un joc de diàlegs i monòlegs interiors on el temps serà el veritable protagonista.

Per què?
Si us diuen “Virginia Woolf”, el millor que podeu fer és córrer per atrapar-la. 'Cap al far' és una de les millors novel·les del segle XX i De la Chenelière una gran dramaturga capaç de captar i treballar tot el que hi ha entre aquests dos grans persontages, la senyora Ramsay i la Lily Briscoe.

Qui la fa?
Tània Banús i Anna Güell són les actrius d'aquest muntatge dirigit per Lurdes Barba.

A on?
Sala Beckett. Del 28 de febrer al 17 de març. 10-20 €.

Publicitat

11. 'Jo porn, tu porno'

De què va?
En aquest espectacle escrit per Queralt Riera es parla, a través d’una parella de dones, de la pornografia des d’una perspectiva feminista, posant la sensualitat al centre de les experiències i obrint la possibilitat de viure la pornografia de forma positiva, apropiant-se de la representació del sexe per part de les dones i proposant un altre imaginari.

Per què?
Un tema candent i una autora que no té por de jugar-se-la, amb una directora, Magda Puyo, que sap anar al fons de les coses. Després de documentals, debats públics i tota mena d'escàndols socials, cal una obra de teatre que ens permeti reflexionar en directe sobre un fenomen tan preocupant, sobretot entre els més joves.

Qui la fa?
Alba Sáez i Encarni Sánchez protagonitzen aquesta obra de Queralt Riera.

A on?
Fundació Joan Brossa. Del 21 de febrer al 17 de març. 20 €.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat