La pel·lícula de Robert Aldrich 'Què se n'ha fet, de Baby Jane?' va aconseguir un gran èxit de públic sobretot per la confrontació de dues grans actrius ja madures i en hores baixes com Joan Crawford i Bette Davis. Una confrontació tan real entre les germanes Blanche i Jane del film com entre les mateixes actrius durant i després del rodatge que ha donat peu a una sèrie de televisió ('Feud: Bette and Joan') i a obres de teatre. Almenys dues. I una d’elles, la del francès Jean Marboeuf, arriba al Teatre Akademia amb dues protagonistes de excepció, Carme Elias i Vicky Peña.
L’obra s’apropa a la personalitat de les dues actrius i a la seva rivalitat a través de les cartes que s’escriuen entre elles i al director, Bob per el amics, abans durant i després del rodatge i es tanca amb la frustració de que cap d’elles, tot i que Bette Davis va ser candidata, no va aconseguir el desitjat Òscar. Dues dives que primen el triomf en el cinema i la consegüent solitud que arrossegaran fins a la fi dels seus dies a ser dones o mares.
Marboeuf les situa en els seus respectius camerinos durant el rodatge i aixeca un text breu (una hora) de caire impressionista suficient per retratar alguna cosa de les seves ànimes i reviure una rivalitat més florentina que passional que no va més enllà de retratar la hipocresia d’ambdues sense ni tan sols un crit de ràbia o despit. A la fi, és un text al servei del lluïment de dues actrius. Gran treball de la maquilladora per donar vida a la Joan Crawford d’una Vicky Peña massa encotillada per la direcció però amb una excel·lent expressivitat en el rostre tot i que en aquest territori brilli la soltesa de Carme Elias. Un teatre de bulevard d’allò mes agradable.
Autor: Jean Marboeuf. Traducció: Joan Casas. Direcció: Guido Torlonia. Amb: Carme Elias i Vicky Peña.
NO T'HO PERDIS: Entrevista a Vicky Peña i Carme Elias