Ramon Fontserè és, sens dubte, un dels millors actors del país. I amb Albert Boadella fora, ha assumit la direcció d'Els Joglars, que tornen a Catalunya després de set llargs anys d'abscència. Ho fan amb el seu tercer Cervantes, 'El coloquio de los perros', una brillant sàtira.
Els Joglars no han mort.
Quan Albert Boadella va plegar ell mateix vam dir que seria interessant que Els Joglars no es quedessin aquí, que la cosa continués, que valia la pena fer l'intent de tirar la companyia endavant.
Què hi ha de diferent en Els Joglars de Fontserè?
Els Joglars és una companyia variable, on hi ha la meva personalitat i la dels meus companys. Però som els mateixos de sempre. No hi ha dubte! Potser el públic trobarà uns volums, uns accents, diferents, però passa en tot: les coses evolucionen.
Però tu ets, sobretot, actor, i això marca quan es tracta de dirigir un espectacle.
I tinc la gran sort de comptar amb Martina Cabanas com a ajudant de direcció. Si no, no hauríem acabat mai les escenes: sempre cal algú que es miri l'espectacle des de fora. Quan fas d'actor i director, de vegades et penges: ets damunt l'escenari i veus que un company no s'allarga prou i penses com a director, quan el que has de fer és actuar. Pots arribar a l'esquizofrènia.
Què us ha atret d''El coloquio de los perros'?
Ens atreia la idea que els gossos adquirissin el do de la parla per una nit. Com fas un fos? Pots fer de Romeo, de Julieta, de Hamlet, de Dalí, de Pla, però un gos és un animal! L'obra, a més, és una petita joia teatral amb lletra de Cervantes, que és el primer novel·lista modern que fa servir els gossos per criticar l'època. I si al 'Quixot' es carrega les novel·les de cavalleries, aquí dessacratitza les novel·les pastorils: els pastors sortien com a éssers bucòlics, quan realment eren uns malvats, pirates, que mataven les ovelles i en donaven la culpa als gossos.
Quin punt d'actualitat heu donat a l'obra?
Moltes situacions actuals et porten al segle XVII. No hi havia ni internet, ni Ryanair, ni l'AVE, ni Bárcenas, però la passió humana és la mateixa.
I, finalment, torneu a Catalunya.
Els Joglars viu una nova etapa i vam pensar que si ens posàvem d'acord amb la gent perquè ens vingués a veure, i algun teatre, algun ajuntament, tornaríem. I això és el que es va produir amb Temporada Alta, i el Teatre Poliorama, on hi arribem ara.