La Mala no treia nou àlbum des de 'Bruja' (2013). Ara, set anys més tard i després d'una temporada d'anar publicant singles i vídeos per separat, ha arribat l'enlluernador 'MALA' gairebé per sorpresa, que presenta el 10 de juliol a Nits del Fòrum. Des del títol –el seu nom de pila artístic, en majúscules– i la portada –nua, d'esquena al públic i davant d'una classe buida–, el nou treball sembla un cop de puny sobre la taula. Pionera del hip-hop i les fusions urbanes a Espanya, la rapera de Jerez sembla reclamar la seva condició d'artista influent. Qui sap si, sense 'Lujo ibérico', el seu debut de fa ja 20 anys, els sons urbans estatals haurien arribat tan lluny. Parlem d'això i més coses amb ella, que ens atén a les oficines del Primavera Sound.
Hi ha algunes cançons del disc que van sortir fa temps. Com va sorgir la idea de donar forma a un nou àlbum amb temes nous i d'altres ja coneguts?
La idea del disc hi era des del primer moment, el que passa que anàvem deixant anar cançons i això feia que haguéssim de reajustar constantment les cançons que entraven i sortien. N'he fet moltes, ha estat un procés més aviat d'escollir les que es quedaven.
Han passat set anys des de 'Bruja'. Com és que 'MALA' ha trigat tant a sortir?
Vam començar a fer el disc el 2018, hem estat dos anys i mig treballant amb l'àlbum. Abans vaig estar fent altres coses, experimentant, fent cançons soltes sense tenir un disc en ment. Jo al·lucino, perquè passa el temps i ni me n'adono, no tinc una gran consciència del temps.
Justament durant aquest temps han passat un munt de coses en les músiques urbanes i llatina. Et sents pionera de tot això?
Em sembla que per fi té un lloc, aquesta barreja, aquest estil musical que jo he defensat de fa temps, perquè sempre he estat molt amant del hip-hop, del reggae, de la música llatina, del flamenc... Tot això és el que jo ja feia i sembla que avui en dia està constituït en un gènere que agrada a molta més gent perquè ja no és només pur hip-hop, sinó que es barreja amb música llatina, ritmes caribenys, etc. El que veig és que ara això és molt popular i que quan jo ho estava fent no ho era tant.
'Lujo ibérico', el teu primer àlbum, ja té vint anys. ¿El que llavors era revolucionari ara és a tot arreu?
Sí, era molt rar per a molta gent. 'El gallo' era estranya, 'Con diez o con veinte' era rara... Eren tots temes rars, però en realitat a mi em semblaven super frescos i ideals, perquè parlaven de mi. Jo el que faig amb la música és parlar de mi. I a la meva família hi ha llatins, a la meva família hi ha flamenc, hi ha sud, hi ha barri... I tot això és la meva música. Tampoc és que hagi inventat res, és simplement la música que tenia dins i que volia compartir amb la gent. El que sí que tenia clar és que volia explicar la meva història, què em passava. Vaig trobar en el rap una via meravellosa per explicar el que sents, on sentir-te poderosa, en què ningú et pot dir què dir o què no dir i això és el que jo vull explicar i és meu i no m'ho treu ningú, això és el bonic.
"Vaig trobar en el rap una via meravellosa per explicar el que sents, on sentir-te poderosa"
Els teus inicis en el rap tenen a veure amb un partit de futbol, oi?
Sí, va ser en un partit de futbol en un barri de Sevilla, després del partit els nois sempre es posaven a fumar porros i a escoltar música. També hi havia nens al meu barri, no era una cosa única, però recordo aquests dies, quan jo era petita i estava descobrint les primeres cançons de hip-hop i precisament eren cançons en espanyol, més que en anglès, perquè eren gent del meu barri. Després ja vaig buscar d'on venia, quins estils hi havia als Estats Units, la costa Est, la costa Oest, vaig descobrir Tupac, tots els que van venir abans... Descobrir aquesta història va ser increïble. Els llatins, descobrir la música que feia Big Punisher, les noies... MC Lyte, Queen Latifah, Rah Digga, Lauryn Hill... Ja no volia escoltar res més, aquesta música negra era el màxim.
Aquí el rap era molt més masculí. Éreu poques les que rapejàveu, com tu o Arianna Puello, i ara s'ha obert moltíssim.
Sí, aquest ha estat el gran canvi, abans eren grups de nois que parlaven de les seves preocupacions (beure) i hi havia molt poques noies, però n'hi havia. Hi era Shuga Wuga, una nena de Barcelona. A les noies sempre ens ha semblat més interessant parlar de les nostres emocions. Ari [Puello], sempre molt combativa amb el racisme, [rapejava] sobre com va viure l'experiència de ser dominicana i haver-se criat aquí. Hi ha una riquesa tremenda en les cançons del seu primer àlbum, jo ho vaig flipar, vaig dir "guau, quina meravella de disc ha tret aquesta noia". Hi ha molts noms de noia, però ha estat molt dur tirar endavant amb aquesta música. Als mitjans no se'ns ha donat gaire crèdit, ni veracitat, sempre s'ha ridiculitzat els rapers i les raperes. Jo he sentit això, que la generació dels mitjans de comunicació, parlo de la majoria, no estaven preparats. Ara la majoria dóna suport a aquest gènere, perquè ara és el nou pop i si no ho fas és que ets gilipolles.
"Ara la majoria dóna suport a aquest gènere, perquè és el nou pop i si no ho fas és que ets gilipolles"
Tu sempre has tingut aquest punt melòdic que ara té la música urbana, i el rap de llavors era potser més sec. A més de rapejar fas cançons, hi estàs d'acord?
Sí, a mi m'agrada dir que jo faig una música que barreja els estils que sempre m'han agradat. Rapejo, però m'agrada que hi hagi versos on també canto, m'agrada que les bases siguin rítmiques però que hi hagi bases culturals que siguin afins a mi. Tot això és el que jo sento quan escolto 'Lujo ibérico' o 'Alevosía' o qualsevol altre dels meus discos. Sempre estic buscant com reflectir el que sento.
Parteixes d'una lletra o de la música?
De vegades tinc una melodia i això em porta a escriure una cançó sencera. Vaig escriure 'Superbalada' i no trobava la base musical per a aquesta cançó, vaig estar buscant fins que la vaig trobar, perquè té dinàmica, trenca, hi ha una progressió... No obstant això, d'altres vegades sento un 'beat' i escric la cançó sencera .
A 'Superbalada' cantes amb la veu estripada. És la vegada en què has posat la teva veu més a el límit?
Sí, potser és la primera cançó que gravo així. Però m'agrada molt tirar d'aquí, mai falla, és com quan t'enfades i parles en el teu idioma. Quan crides et surt de veritat.
T'has tret la roba per a la portada de 'MALA'. Això vol dir que també t'has despullat a les cançons?
M'agradava la idea d'estar a classe, d'estar d'esquena, de potser donar-li l'esquena al públic, fer classe a una aula buida... Igual que en les meves cançons, m'agrada que cadascú ho interpreti. 'MALA' és tot això. Crec que la figura de la Mala és una figura que molta gent estima aquí i a molts llocs i crec que aquesta portada és digna de la Mala. Així és com jo veig la Mala. La veig sola, segura de si mateixa, ensenyant-ho tot sempre, encara que no hi hagi ningú que aprengui d'ella. Veig l'artista amb la qual jo m'identifico.
"Així és com jo veig la Mala. La veig sola, segura de si mateixa, ensenyant-ho tot sempre encara que no hi hagi ningú que aprengui d'ella"
Parles en tercera persona. ¿Estableixes una divisió entre María i La Mala?
Crec que amb els anys he après a veure'm com a artista. Cada vegada m'entenc més, cada vegada entenc més aquesta part meva. Per això puc dir que m'observo com a artista en moltes ocasions i m'agrada, és molt sa també aprendre a observar-se a una mateixa. A la María també intento observar-la. La Mala ha crescut molt, igual que la María, la meva vida és retroalimenta també del què faig, musicalment jo creixo i faig créixer la meva música, és vida. No es tracta d'un personatge sinó més aviat de la meva feina, del que faig com a artista.
No sé si és el teu disc més personal, però 'Mami', per exemple, és una cançó molt íntima.
Sí, és una cançó molt bonica. Vaig observar algú, em va recordar a mi mateixa i em va cruixir molt per dins. Vaig pensar en molts nens i moltes mares. Vaig pensar en la meva vida, en la meva mare, en moltes estones que he passat sola... I em fa veure com és el món avui, on les dones han d'estar treballant en comptes de cuidar els seus fills, fins i tot els pares, també. Va de quan no tenim cura dels nens.
És diferent a tot el que has fet abans.
De cançons que em facin plorar n'he fet moltes i aquesta n'és una. M'encanta quan escric i ploro, és quan dic "aquesta cançó és bona". Si no, què fem? Escrius ximpleries per quedar bé o per omplir. Ha de ser una cosa que caigui sola, que et canviï, que et faci canviar. És estrany, però per descomptat és una cançó que toca.
Com seran els concerts en aquesta situació d'excepcionalitat?
Ha estat una bogeria. Just quan començàvem a preparar els assajos del disc es van tancar les portes, no vam poder assajar, preparar un concepte. Teníem dues opcions: o no fer res o celebrar una festa amb els mitjans que tinguéssim. I jo he preferit fer alguna cosa. Perquè no es tracta de mi, del meu ego, vull que la música no pari, que el negoci no pari. Crec que hi ha un munt de gent involucrada i no ens podem quedar a casa. Jo tinc un equip gran i vull que això continuï. Els concerts seran una mena de celebració del fet de poder estar sobre una tarima. Podrem cantar, podrem ballar i podrem somiar, que són les coses per les quals jo vaig a un concert.
Portes ballarines i el teu DJ és Unai.
És el fill de Fermín Muguruza, és total. Ens ha unit molt el dancehall, ja hem fet moltes festes i flueix tot molt bé, em tira els ritmes i jo improviso... És molt divertit. Farem un xou amb molt d'amor.
"És el moment ideal per ser dona, cantar en espanyol i fer això que ara s'anomena música urbana"
Com veus la generació més jove de música urbana? Suposo que el temps que fa que t'hi dediques et dóna una major perspectiva.
Esclar, jo ho veig super clar. Fixa't que tot ha passat en qüestió d'anys, arran de 2013, que per a mi és la data clau, quan el públic ja té més de 20 anys, té més poder de decisió, comença a prendre una força terrible allò llatí i espanyol. Natti Natasha, Becky G, que ja feia temps que feien les seves coses... Estava desitjant que això passés. Perquè hi ha moltíssims llatins als Estats Units, no s'entenia com era que les seves cançons no sonaven a la ràdio. Recordo quan Shakira feia 'crossover' i pensava "arribarà un moment que no caldrà" i, efectivament, ara són els anglesos, els americans, els que volen combinar-se amb gent que parla espanyol. Estava més clar que l'aigua, que havia de venir.
Per exemple Rosalía?
El cas de Rosalía és perfecte, perquè fa servir la fórmula de barrejar el flamenc, que sempre ven meravellosament, perquè és com exòtic fora d'aquí, és una noia, és preciosa i canta en espanyol, té tots els sons que ara són tendència... Està clar que és el moment ideal per ser dona, cantar en espanyol i fer això que ara s'anomena música urbana. Crec que també ha ajudat Rihanna, ha estat una peça clau, fixa't que la seva carrera és com la meva, des de fa molts anys, sempre reinventant-se i aportant coses noves. Artistes com ella han afavorit que moltes dones s'empoderin i s'atreveixin a explicar les seves històries, encara que no les escriguin, però sí que estan donant pas a noves artistes de pop.