Xefs, ballarins, músics, actors... els creadors més innovadors de la nostra ciutat!
Descobreix els creadors
Gastronomia
Sepúlveda, 151.
93 503 19 30.
Creu dels Molers, 4
93 164 80 41
Amadeu Torner, 41 (L’Hospitalet de Llobregat)
93 337 22 77
França Xica, 20
93 600 58 58
Dansa
¡Danzad, danzad malditos!
Pere Faura
Faura presenta un exercici d'autocrítica humorística sobre el món de la dansa i els seus referents. Un espectacle que vol ser una deconstrucció de quatre solos emblemàtics imprès en un únic cos que interpreta part de la memòria col·lectiva de la dansa: 'La mort del cigne' de Maia Plissétskaia; Singing in the rain, el solo de Gene Kelly; 'You should be dancing', de Saturday night fever, ballat per John Travolta, i Fase d'Anne Teresa De Keersmaeker i Michele Anne de Mey, de la companyia Rosas. El muntatge, a més a més, lluny dels "cignes clàssics" (blancs o negres) es completa amb àudios extrets de vídeos del YouTube en què ballarins amateurs parlen de la seva manera de viure i entendre la dansa. Farsa i veritat. Haurem de ballar per veure si seguim “staying alive".
Sin baile no hay paraíso. CaixaForum. 20 de julio.
Vero Cendoya
La partida. Mercat de les Flors. 21 y 22 de julio.
Mal Pelo
A 'El cinquè hivern', que es va veure al Mercat de les Flors aquesta tardor, els cossos captius deambulen per una geografia íntima, suspesa entre el silenci i les veus que els acompanyen. Les veus són els versos d'Erri de Luca, poeta italià autor de I pesci non chiudono gli occhi. Així, la companyia ens ofereix una reflexió, marcada per una expressió poètica, sobre el pas del temps. A vegades amb els ulls tancats, no com els peixos.
Actualment, la gent de Mal Pelo està girant el seu emotiu Siete lunas, una trobada sui generis en clau flamenca entre El Niño de Elche i María Muñoz, que es podrà veure a diversos festivals a França i Espanya.
loscorderos.sc
Els podrem veure en diversos festivals al llarg de tot l'estiu, entre ells el Frinje madrileny, el 16 i 17 de juliol, i al Mercat de les Flors, a Barcelona, en el marc del Festival Grec, amb el seu nou espectacle 'Afasians' (del 2 al 5 de juliol).
Música
Petites discogràfiques: herois o bojos?
“Crec que cap acte heroic deixa de tenir un vessant boig. Ser músic ara per ara és com entrar en un edifici en flames amb gent a dins i voler salvar tothom. És de bojos o d’herois? Als músics ens és igual cremar-nos sencers, continuarem el camí. És una necessitat”. Aquesta frase de l’artista nord-americana afincada a Barcelona Tori Sparks resumeix el moment vital per a músics i discogràfiques locals en una era en què conviuen el món digital amb la indústria musical tradicional i el format físic. Com es viu aquesta situació a la Barcelona actual?
La clau per als segells: adaptar-se
El pas del físic al digital per a les discogràfiques és tan sols una evolució lògica en la qual subsistir suposa adaptar-se i considerar el món digital com un complement, no com un mal. El segell barceloní BCore, amb més de 25 anys oferint música independent (i referències com ara Joan Colomo, Alberto Montero o Futuro Terror), ho sap. Malgrat que el seu responsable, Jordi Llansamà, confessa utilitzar també el format digital "per a escoltar música des del cotxe”. “Seguim sent editora i fent discos, però les nostres cançons estan també a plataformes digitals i a totes les xarxes socials, però ho fem com a complement a la venda tradicional”.
És diferent el cas de Bankrobber, segell barceloní creat per Marçal Lladó el desembre de 2001 (Xarim Aresté, El Petit de Cal Eril, Mazoni): “Ja vam néixer en plena era digital, de manera que mai hi va haver grans sobresalts. Per a nosaltres la xarxa és una via de comunicació i tractem d'aprofitar-la perquè la nostra música viatgi el més lluny possible". Bankrobber forma part d'una nova generació de la indústria musical que opta per diversificar els seus serveis, i és alhora "segell, management i editorial". Una alternativa que els manté ben vius.
Publicar discos, una necessitat?
Per a Tori Sparks sí, ja que es tracta d’una "reacció davant la idea que tot hagi de ser barat o gratuït en el món digital. És necessari editar discos i fer-ho en vinil, tocar-los, apreciar-los… encara que potser menys còpies”. Tot i així, mes enllà del packaging, per a Lladó el que importa és el contingut: “val la pena seguir publicant vinils, cassettes, Cd, Mp3 y el que sigui. El que importa és que la música estigui bé, la resta és packaging”.
Editar en format físic té també la seva acepció romàntica, ja que, com diu Josep Xortó (músic autoproduït amb els mítics Critters), "és una satisfacció personal. Un somni, una aventura". Ramon Aragall (Els Amics de les Arts, Outer Space i, en solitari, amb un disc editat per Discmedi) creu que encara que el protagonisme de les xarxes socials és fulminant, l'aposta per estar en una discogràfica segueix sent útil: "les xarxes socials s'han apoderat de tot. Potser segueix tenint un punt de prestigi estar dins d'un segell, i potser alguns són tan exclusius que ajuden a identificar l'estil de les seves bandes. Però Spotify i YouTube ho han canviat tot, i mai no tornarà a ser el mateix".
Discogràfiques com 'selectors'
D'aquest prestigi ens parla precisament Llansamà: "molts cops el que ofereix una discogràfica és que té una estructura, un circuit i un nom, de manera que és més fàcil per a un grup que fitxi donar-se a conèixer i que et coneguin. També cal que el grup sigui bo, és clar. Però l'opció de l'autoedició també és vàlida, hi ha grups que ja ho han demostrat", com és el cas d'Adam Giles Levy, Ljubliana & The Seawolf, Elora, El Circo de las Mariposas o The Lucies, per posar només alguns exemples del panorama barceloní.
Per a Lladó, comptem també amb un bon planter local de segells: "Des del patriarca BCore, amb 25 anys a l'esquena, fins segells do-it-yourself com ara El Mamut Traçut, Famèlic, Sones, El Genio Equivocado, Foehn, la Castanya , Boira Discos ...". Això sí, segons ell a l'escena local hi ha un problema de base que no se soluciona per més segells o plataformes digitals que sorgeixin: "que no hi ha noves sales de concerts: hi havia quatre o cinc fa anys i ara en seguim tenint les mateixes."
Paradís o apocalipsi?
És aquesta dualitat físic/digital una amenaça fins i tot per a nosaltres mateixos? Ens podem ennuegar amb tanta oferta i ser incapaços de digerir-la? Ens quedem amb la conclusió de Josep Xortó: "A l'era digital qualsevol pot fer la seva pròpia selecció, sigui bona o dolenta. És com la televisió dels anys 90: tots ens menjàvem el mateix perquè no hi havia una altra cosa... Doncs ara pots triar menú, però cal fer-ho amb cura perquè no se t'acabi posant malament". O deixar que altres triïn per tu, és clar. I per a això sempre ens quedaran les discogràfiques.
Teatre
Teatre per la vena!
Insectotròpics: Compra'm, si pots
'Compra'm', el seu darrer espectacle, una reflexió sobre el consum i la recerca de la felicitat a través d'allò material, va inaugurar FiraTàrrega 2015, una de les fires de les arts de carrer amb més projecció europea. L'espectacle, amb tocs “raveros” i amb ganes de sacsejar consciències i malucs compta amb col·laboracions com la del músic Tullis Rennie i el duet Za! i la direcció d'actors i posada en escena de David Climent de loscorderos.sc. El pròxim 'bolo' serà a Tallin, esperem que aviat els “comprin” a casa nostra.
El proper e de juliol els podreu veure al Fade Fest, el Festival d'Art Digital i Electrònica de Cellera de Ter, en una jam session de música, pintura i vídeo en directe.
Agnès Mateus, a cops
Agnès Mateus, perfomer i artista multidisciplinària, que ha treballat amb el Col·lectiu General Eléctrica, Roger Bernat, Rodrigo García i Juan Navarro va tornar a presentar el seu espectacle 'Hostiando a M' enguany a la Sala Hiroshima i a l’Ateneu de Nou Barris. El muntatge, la gran revelació de L'Antic Teatre al GREC 2014, és un "cabaret amb serra elèctrica", on la perfomer i periodista trasllada el seu activisme a l'escenari per tal de vèncer l'anestèsia de la societat davant les injustícies i eliminar l'adormiment del públic amb creacions polítiques i reivindicatives. Si cal despertar-se a base de cleques... així serà.
Mentre esperem noves obres com a directora, la podrem veure en el seu paper d'actriu al Teatre Poliorama, del 5 al 7 de juliol, en la impactant 'Hazte banquero', un muntatge de l'activista Simona Levi.
Pol López, astronautes, Shakespeare i gossos polonesos
López, de 30 anys, guanyador del Premi Ciutat de Barcelona 2015, volia marxar a Polònia d'Erasmus, volia copsar el teatre polac després de veure un muntatge de Krystian Lupa i entendre "que el teatre era allò"· Llàstima que Julio Manrique el truqués per ser el missatger d'American Buffalo'. De Mamet a Shakespeare, López interpreta personatges turmentats i solitaris, que fan de la recerca de la veritat el puntal de la seva existència. Potser, com desitja en Christopher, un dia en Pol es faci astronauta i es rodegi d'estrelles, mentrestant el podem veure al Lliure resolent un crim amb la humilitat de qui fa la feina ben feta, pel plaer de fer-la.
El curiós indicent del gos a mitjanit. Teatre Poliorama. Del 27 d'octubre al 20 de novembre de 2016.
Jose Novoa, tot pels diners
A Novoa no se li escapa res. I és que no tot és pels diners.
L'art viu a BCN
Barcelona, capital de l'art internacional
Philip Stanton (EE.UU.)
Yamandú Canosa (Uruguai)
Wilfredo Prieto (Cuba)
Hannah Collins (Anglaterra)
Un treball tan interessant com els que ha anat fent abans i després, des del seguiment de la ruta dels productes que es cuinaven a elBulli des dels seus llocs d'origen fins a Cala Monjoi, i que ha deixat per a la posteritat imatges de comerços singulars de Barcelona de la sèrie Shopping.
Rasmus Nilausen (Dinamarca)
Miguel Aguirre (Perú)
Moda
Mapa de l'arxipèlag de la moda a Barcelona
Fotografia
Utopia Photo Market, alguna cosa es cou (per fi) a la fotografia barcelonina
Per això, qualsevol iniciativa que serveixi no solament per parlar de fotografia o treure-la al carrer, sinó també per a crear un petit mercat al seu voltant i posar en contacte creadors amb compradors, sigui més necessària que mai. Precisament amb aquesta intenció va néixer Utopia Photo Market, que del 10 al 12 de juny va celebrar a Barcelona la seva primera edició.
Prop de 70 fotògrafs de tots els estils i especialitats es van reunir durant tres dies en una trobada que neix amb la sana intenció d'arribar al públic general. I és que, com explica Amanda Vich, directora de contiguts d'aquest mercat fotogràfic, Barcelona compta amb moltes galeries i diferents festivals fotogràfics, però cap d'ells amb la mateixa orientació i amb aquesta mena de transversalitat temàtica i de públic que proposa Utopia Photo Market.
És un dels fotògrafs que han exposat a Utopia Photo Market, i que es mostra moderadament satisfet amb les vendes durant la trobada. Hi ha còpies per a tots els gustos, tamanys de paret, des de petites postals que ronden els 10 € fins fotografies que poden arribar als 15.000 €. Que els propis autoris estiguin venent i explicant la seva obra és –segons explica Vich– un dels millors arguments d'aquest tipus de trobades i el que explica l'excel·lent acollida de públic que ha tingut.
I és que més enllà de les vendes directes que s'hagin generat, mostrar la seva feina d'una forma tan directa i al costat d'autors ja consagrats no sol ser fàcil per als que lluiten per fer-se un lloc en aquest mercat. Segons expliquen els organitzadors, es va començar a treballar amb una selecció de 250 noms, dels quals menys d'una tercera part han tingut finalment espai per estar presents en aquesta primera edició d'Utopia. El criteri? La qualitat i interès de l'obra, independentment d'arguments econòmics, asseguren.
Al seu costat, altres noms consagrats que no necessiten presentació (Manolo Laguillo, Jordi Guillaumet, Berta Vicente, Manel Esclusa...), fotografia de viatges en versió nipona amb Tina Bagué i Toru Morimoto –propietaris també del restaurant japonès Akashi Gallery, a Barcelona, on conjuguen les seves dues passions– i projectes més nous o experimentals com el sorprenent 'Ornitografies' de Xavi Bou: el vol dels ocells convertit en llenços fotogràfics amb una tècnica que ell mateix ha desenvolupat i, segons explica, ningú no ha copiat encara.
La productora Utopia 126 es troba darrere aquest projecte, per al qual ha cedit el seu espectacular espai al barri del Poblenou. Una idea que, segons ells mateixos expliquen, està més a prop del mecenatge que de qualsevol idea de negoci, perquè el que es pretén és donar suport al sector de la fotografia.
Parlar i reflexionar sobre els ets i uts de la fotografia i la imatge no solament és interessant, sinó també un exercici molt saludable. Però insuficient si el que és pretén és que els autors puguin guanyar-se la vida apretant l'obturador. Per això Barcelona necessitava Utopia Photo Market. Mercat fotogràfic? Fira efímera de fotografia a l'estil d'altres cites gastronòmiques o artístiques que ja s'han fet un lloc a l'agenda de la ciutat? El nom és el que menys importa perquè aquí, a Utopia, una imatge val molt més que mil paraules.
Art
Qui és Andrea Fraser?
Aquesta línia motriu s'evidencia en la primera exposició dedicada a l'obra de Fraser a Espanya, 'L'1%, c'est moi'. Està passant al Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i reuneix fins el proper mes de setembre una selecció de més de 30 peces clau classificades per àmbits temàtics realitzades al llarg de tres dècades. Hi ha instal·lacions, memòries, vídeos (com el polèmic 'Untitled', 2013, en què manté relacions amb un col·leccionista per a denunciar l'explotació al món de l'art), treballs textuals i molta documentació. També es projectaran tres performances de 'May I help you?' (una sèrie iniciada el 1991) en què es pot veure com Fraser visita una mostra del Museu Guggenheim de Bilbao amb una audio-guia i la comenta, assumint sis personatges diferents, representatius de diferents condicions socials.
Els mètodes d'aquesta artista es basen el processos d'investigació vinculats a llocs concrets i parteixen de la premissa psicolanalítica que només es poden assimilar estructures i relacions de manera immediata quan es posen en acció. El cos com a vehicle de creació artística és l'aposta de Fraser, que té una capacitat de representar posicions socials i personalitats diferents, tot involucrant de manera activa els públics, mentre posa de manifest la diversitat de relacions i interessos que coexisteixen dins de la complexa estructura de l'art.
Un exercici de reflexió que explora els rols d'alguns dels seus implicats com ara artistes, col·leccionistes, galeristes, mecenes i públics. Els seus discursos són guions tancats, construïts a partir d'extractes de textos oficials de responsables de grans museus, escrits teòrics o declaracions d'artistes (estan recopilats en una obra titulada 'Museum Highlights').
Unes performaces crítiques, doncs, amb una interpretació magistral, impregnades d'intel·ligència i humor, que qüestionen les normes estableres i posen de manifest l'evolució en aquest sector i els nous panorames. Sempre destaca en Fraser aquesta anàlisi intensa i tremenda, una mena de compromís social, ètic i polític. Això sí, "no entenc la crítica com un atac, sinó com a defensa. I tot exercint aquesta crítica, estic defensant altres espais", puntualitza Fraser.
Com procedeix? Deconstrueix els processos i les institucions. I ho fa sempre amb una subtilesa que convida l'espectador a una profunda reflexió sobre els seus propis valors, des d'una perspectiva econòmica, social i política.
És cert que el gruix de l'obra de Fraser se centra en les condicions socials i econòmiques del món de l'art, però les seves últimes produccions exploren nous camps, com ara les estructures psicològiques subjacents de l'individu en relació amb el públic, en treballs amb una forta càrrega emocional com ara 'Projection' (2008) i 'Men on the Line: Men Comitted to Feminism KPFK' (1972, 2012/2014). Nous horitzons per a una artista que ha vist exposada la seva obra en els principals museus del món.
Si filem encara més prim, per a desenvolupar les seves teories profundament provocadores es nodreix del pensament del sociòleg francès Pierre Bordieau, un mestre en la teoria dels camps socials.
L'obra de Fraser, art o sociologia? Una mica de totes dues, probablement.
L’1%, c’est moi. Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona (MACBA). Fins el setembre de 2016.
Arquitectura
Leo Villoro: "No sóc 'lighter', sóc neoner"
Exactament, a què et dediques?
Sóc neoner a Luminosos Villoro, un taller familiar que el meu pare va obrir el 1970, dedicant-se a fer neó per a la rotulació de locals comercials. Llavors no tenia la dimensió artística que té avui. Però en els últims anys, amb el boom del neó en l'art, l'arquitectura i l'interiorisme, estan apareixent nomenclatures més cool. L'altre dia, per exemple, em van dir: "ets lighter". Em va sorprendre tant que no ho vaig pillar a la primera.
Sou molts els que sabeu treballar el neó?
A Espanya, molt pocs, una desena potser. No és una cosa que es pugui fabricar de forma industrial. És un ofici artesanal i cada peça és única. S'ha de bufar el vidre per a donar-li forma amb les mans. És una tasca difícil i meticulosa i, a banda d'aguns països on és una assignatura de Belles Arts, no s'ensenya a cap escola.
Com vas aprendre?
Vaig créixer al taller del meu pare i amb 18 anys em vaig posar al seu costat i començar a observar els seus gestos. Un dia em va deixar intentar-ho, i així va ser la cosa. Com tots els treballs manuals, se li ha de dedicar temps, paciència i, en el cas del neó, molts vidres trencats. Fins que de sobte et surt bé la primera corba.
En dues dècades que portes treballant, en què ha canviat l'ofici?
Ha guanyat reconeixement i ha pujat a la categoria d'art. Abans era un treballador més, amb una feina poc habitual. Tenia entre els meus clients botigues, restaurants i puticlubs que demanaven les típiques lletres de color rosa. Avui em diuen que sóc un artista, i em fan encàrrecs museus, arquitectes i interioristes, dissenyadors... El neó és una peça artística, però també continua sent un element funcional, això no es perd. De fet, m'agrada pensar que la ciutat és un museu a l'aire lliure ple de creacions lumíniques que fan l'entorn més bonic, divertit i colorit.
Hauràs donat forma a molts km de neó.
Quan camino pel carrer, veig constantment peces que hem fet en el nostre taller: lletres, formes abstractes, 3D, dibuixos... I com que el neó és molt longeu (si es tracta amb cura), fins i tot reconec creacions que va fabricar el meu pare quan era més jove. És afalagador pensar que hi ha neons nostres arreu del món, sigui a locals comercials, galeries d'art, exposicions o cases particulars...
I a llocs molt emblemàtics de Barcelona...
Hem penjat peces al Teatre Lliure, l'Arts Santa Mònica, l'hotel Casa Bonay, botigues històriques com va ser Vinçon, edificis emblemàtics posats en valor mitjançant la instal·lació d'un sistema de càtode fred (una tècnica que permet destacar els trets arquitectònics de construccions)... D'alguna manera, hem participat en l'arquitectura lumínica de la ciutat.
Casa teva en deu anar plena...
"A cal ferrer, ganivet de fusta". Només en tinc un meu a casa, i des de fa relativament poc. Però si fos per mi, la tindria plena. És un treball manual que em sembla fascinant i valoro la complexitat que representa la seva fabricació.
És professió o vocació?
Totes dues coses. Em guanyo la vida amb el que m'agrada fer. Quan viatjo, m'emocionen molt més els llocs on els carrers són plens de rètols de neó i, si puc, parlo amb els professionals locals, perquè cadascú té el seu estil, i pots inspirar-te amb el que fan fora. Un dels objectes de més valor sentimental que tinc és un neó on posa "No Vacancy" que un neoner en va regalar durant un viatge per la Ruta 66 d'Estats Units. A la meva ciutat, Barcelona, conec gairebé tots els neons. De fet, no quedo amb la gent a una cruïlla o número de carrer, sinó a sota o a prop de tal o tal rètol.