El silenci, focalitzat, concentrat, és un senyal que la història ha enganxat el públic. Una altra és el desig de saber més, de portar al teatre l'ansietat anticipatòria d'un bon llibre. Si el lector és amo de les pàgines, l'espectador està en mans del director. A 'Un tret al cap' té la sort que aquesta responsabilitat és de Pau Miró, també autor del text: una comèdia dramàtica amb el seu 'macguffin' periodístic, la seva esgrima verbal estil Mankiewicz i un notable equilibri entre conflictes privats i públics.
Mai fins ara Pau Miró no s'havia exposat tant en una obra de teatre com en aquesta 'Una història real', que arriba a La Villarroel amb un càsting estel·lar protagonitzat per Julio Manrique i Laura Conejero. Parla de la relació d'un escriptor d'èxit amb el seu fill, però hi ha moltes coses que ens porten a l'autor: el pis de la família, el compromís que implica el fet d'escriure, la necessitat de dominar el relat. Si a 'Un tret al cap' (Sala Beckett, 2017) reflexionava sobre l'ofici teatral, aquí va més enllà per parlar de l'ofici d'escriptor.
I tot, Miró ho resol enfrontant un autor d'autoficció que ho peta i el seu fill adolescent, un nen de grans capacitats que, en unes colònies, ha intentat matar un immigrant. És un Miró que apunta al gran autor suec Lars Norén, l'home que millor ha retratat l'ascens de la ultradreta a Europa. "Vaig pensar que havia de parlar de la ultradreta, del cabró de l'Steve Vannon, però acabo en l'empatia i els nostres valors", matisa el dramaturg i director. La qüestió és esbrinar com pot ser que un fill que ha estat educat en els valors del progressisme acabi adoptant actituds xenòfobes.
"El fill és un radical, però al cap i a la fi diu coses, com que el discurs de l'esquerra bonista és hipòcrita", dispara Miró. El dramaturg reitera que el problema de fons és l'empatia, en la incapacitat que tenim de posar-nos en la pell de l'altre, cosa que "accentua la indiferència". "La mirada de la gent és cada cop més individualista", afegeix.
"El dolor com a mercaderia em genera molts dubtes"
'Una història real' ens planteja diferents reptes. Per exemple, mai no sabrem si el que ens explica l'escriptor és el que va passar de debò o bé la manipulació de la veritat. L'espectador es preguntarà si allò que té davant és l'argument de la novel·la que l'escriptor està redactant o la seva vida. En la posada en escena, intenta confondre realitat i ficció. I alhora criticar la tan de moda autoficció. "Hi ha uns límits que, si els traspasses, fas que t'apropis a la pornografia i al xantatge al lector", diu. "El dolor com a mercaderia em genera molts dubtes", indica. Ell fill no suportarà que el seu pare "trafiqui amb la seva vida".
Ara tothom parla del relat, de fer valer el teu relat per sobre del de l'altre. Sembla com si la nostra vida passi per la versemblança, com si tots ens haguéssim convertit en personatges d'una novel·la barata. "Qui no ven la seva història no té història", assegura Miró.
NO T'HO PERDIS: El teatre català de la cartellera de Barcelona