A escala internacional, Mutek és un dels festivals de música electrònica més importants del món. Va començar fa 20 anys a Mont-real i ràpidament va aconseguir caràcter propi: més centrat en la música en directe -amb una defensa tancada de l'ordinador portàtil com a eina fonamental del músic- que en els DJ, amb predilecció pels sons experimentals de ball.
Fa cinc anys va començar l'aventura a Barcelona -tercer destí de Mutek després de Mèxic DF-, i un cop més el tenim aquí: ocupant quatre dies de programació en diferents espais de la ciutat i consolidant una posició fixa al calendari anual de festivals com la gran cita d'hivern.
Mutek.es s'organitza com un esdeveniment dièsel: comença lent, amb concerts gratuïts dimecres -per exemple, el de Deadbeat, un dels grans productors històrics del techno palpitant, associat a Mutek des de fa més d'una dècada, i que estarà cada dia punxant al Convent de Sant Agustí de quatre a sis de la tarda-, pren força dijous i es tanca amb dues jornades farcides de qualitat divendres i dissabte al Nitsa.
Exceptuant el concert de piano i electrònica de Nils Frahm, un dels compositors actuals que està apropant el llenguatge de la música culta als públics del pop -tocarà en solitari divendres al Coliseum-, el material fort el trobem al club de la Sala Apolo: un altre cop Deadbeat, però ara en viu i amb tota l'artilleria, noms principals del techno dels últims anys -Marcel Dettmann (foto) i Andy Stott-, múscul i tensió la nit de divendres. Dissabte està orientat cap als corrents més experimentals del so bass britànic, amb les sessions de Kode9 -amo del segell Hyperdub- i dos artistes capitals del seu catàleg, Scratcha DVA i Laurel Halo. Qualitat internacional a la porta de casa: aprofiteu-ho.