Macbeth

5 x Shakespeare

El dia de Sant Jordi fa 400 anys que va morir el dramaturg més important de la història. Investiguem la petjada que ha deixat en el nostre teatre a través de Calixto Bieito, Àlex Rigola, Julio Manrique i Marta Buchaca

Andreu Gomila
Publicitat

Crec que no hi ha dubte a l'hora d'afirmar que William Shakespeare és el millor dramaturg de la història. N'hi ha que asseguren que és el millor escriptor de la història. Però en això no ens hi ficarem. Hem demanat en els últims temps què va suposar Shakespeare per alguns homes i dones de teatre del nostre país, alguns dels quals han fet 'fortuna' a fora donant-li veu. Aquest n'és el resultat.

1. Calixto Bieito

Carrega una desena de Shakespeares damunt les espatlles. Va debutar amb 'Els dos cavallers de Verona', amb 25 anys, al Mercat de les Flors. I després vindrien 'Somni d’una nit d’estiu', 'El rei Joan', 'Mesura per mesura', 'Macbeth', 'Hamlet', 'El rei Lear', 'Forests'... Versions extremes, directes, escruixidores, que ha fet amb actors catalans, espanyols i anglesos. “Les obres completes de Shakespeare m’acompanyen allà on vaig. Sempre a la maleta i a l’iPad. Les rellegeixo molt sovint i busco parts o citacions que torno a llegir o memoritzar moltes nits”, ens confessa.

Amb Shakespeare, Bieito, diu, va aprendre a fer teatre: “Va ser el primer mestre. He après sobre la tensió dramàtica en l’acció i en les paraules. Els mecanismes de l’art teatral que s’amaguen en cadascuna de les seves escenes”.

“Shakespeare t’ensenya a crear un paisatge, a inventar i buscar una estètica, a decidir com veus el teu propi món. El seus versos estan plens d’indicacions per als actors i directors. Ritme, velocitat, pauses, silencis... Una obra de Shakespeare és un tractat de tempo i ritme”, afegeix.

Bieito té clar per què l’autor anglès continua ben viu entre nosaltres. “No només ens ensenya teatre”, assegura. “Les obres de Shakespeare són un tractat sobre la vida mateixa i sobre la condició humana. Es llegeix com es llegeix Montaigne, buscant respostes a la nostra mortal existència”, dispara.

Per a algú com ell que encara creu i desitja un nou Reinaxement i enyora l’Humanisme, fa una proposta una mica agosarada: que els plans d’estudi incorporin “una assignatura obligatòria a les escoles anomenada Shakespeare”. “Quina utopia!”, rebla. Seria massa bonic.

2. Àlex Rigola

Amb Shakespeare es va fer un nom ('Titus Andrònic', 'Juli Cèsar'), es va consolidar ('Ricard 3r', 'European House') i està madurant ('Coriolà', 'Macbeth'). Per al director, l’autor anglès és “com l’univers: inabastable, meravellós d’observar a la nit, sempre en moviment, descobrint noves formacions cada vegada que un s’endinsa en ell”.  Però com a artista, diu, “també és un espai on s’ha d’estar vigilant, ja que és ple de forats negres que et xuclen i et poden no deixar veure la seva totalitat”.  “La seva temàtica és universal, profunda i segueix viva encara que passi l’eternitat”, remarca Rigola.

Publicitat

3. Julio Manrique

Ha estat el millor Hamlet dels últims anys, en el muntatge d’Oriol Broggi a la Biblioteca de Catalunya, i gairebé es va desvirgar amb el 'Juli Cèsar' de Rigola. Com a actor, fent Shakespeare ha arribat a la conclusió que “el millor que pots fer és ser un canal... Quan fas una obra seva, sents que l’obra sempre està per sobre teu”. I, esclar, la responsabilitat és diferent: “Et sents important”. “Shakespeare és com una partitura musical –diu–, una partitura que mai no et canses d’escoltar”.

4. Marta Buchaca

La dramaturga va quedar atrapada en el món de Shakespeare a les classes de retòrica de la carrera d’Humanitats. La fascina 'Juli Cèsar' i 'Otel·lo' i aquella “paranoia de l’ésser humà, que m’agrada molt posar a les meves obres, i la maldat de la gent que tens a prop”. El troba “massa gran” per notar el pes de la influència. “El que he après d’ell  és la capacitat de mantenir l’interès, la fascinació per la història, per la dramatúrgia pura”, confessa.
Publicitat

5. Pau Carrió

"Shakespeare fa dir a Hamlet que el teatre és un mirall davant del qual ens hi hem de posar... I 'Hamlet' és un mirall en el qual va bé mirar-s’hi de tant en tant. I aquí caben fins i tot els defectes d’aquells que l’agafen, fins i tot dóna virtuts als defectes". Això ho diu Pau Carrió, que és el més jove dels directors que s'ha atrevit amb Shakespeare. Acaba d'esgotar entrades al Lliure amb 'Hamlet' després d'una versió més que reeixida d''Enric V'. Ell mateix es veu tota la vida sota les faldes del gran Bard. I és que Shakespeare posa el ritme a les nostres vides.

Més Shakespeare

Shakespeare a la cartellera
Shakespeare a la cartellera
Una ullada a la cartellera. Trobem adaptacions de Shakespeare a càrrec de les grans companyies internacionals, i revisions que condensen la immensa obra del Bard en una proposta fresca i carregada d'humor. Coincidència? No. Shakespeare continua sent un dels grans dramaturgs de tots els temps.
Shakespeare: les millors obres del segle XXI
Shakespeare: les millors obres del segle XXI
Aquest Sant Jordi fa 400 anys que va morir el millor dramaturg de la història i, per molts, també el millor escriptor de la història: William Shakespeare. En els últims anys hem vist moltes versions d'obres seves a casa nostra. Radicals, conservadores, bones, dolentes. Grans directors, com Rigola, Broggi o Bieito, s'hi han enfrontat, així com grans actors l'han interpretat. També ens han visitat moltes companyies de fora amb Shakespeare com a bandera. Aquí fem un repàs dels muntatges que més ens han impactat.
Publicitat
3 de febrer, 15.36 h, sala d’assaig del Teatre Lliure. Pol López duu uns pantalons de pinça negres, camiseta negra. És Hamlet. O, millor dit, un prototip de Hamlet. Comparteix escena amb Pau Vinyals i Marc Rius, que intenten donar vida a Rosencratz i Guildersten, els amics del príncep de Dinamarca que el convenceran perquè se’n vagi amb ells a Anglaterra. Van de bones, com si fossin camarades, però el que volen, realment, és ensarronar-lo. I Hamlet ho sap...
Què passa amb el 'Hamlet' del Lliure?És l'obra de teatre més gran escrita mai, i no sols la peça anglesa més perfecta (per imperfecta) de la història del teatre. Potser, fins i tot, de la literatura...  Però és tan bona, de debò?I tant. No en tingueu cap mena de dubte. Per què? L'obra més llarga de Shakespeare és considerada una obra mestra, i després de quatre segles està tan imbricada en la nostra cultura que és impossible imaginar un món sense ella. Qui no ha dit mai 'ser o no ser, aquesta és la qüestió' i ha projectat una mirada cap a l'infinit?
Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat