Amants de la pintura, la fotografia, l'escultura i de l'art en general: aquí teniu una tria de les millors exposicions que podeu trobar actualment als museus i galeries de Barcelona. Les exposicions més populars Gènesi. Sebastião Salgado El fotògraf brasiler Sebastião Salgado presenta 'Gènesi', un treball realitzat durant vuit anys on ha explorat els orígens del món. En un viatge a Minas Gerais, al seu Brasil natal, Salgado va retrobar-se amb la terra deforestada i, juntament amb la seva dona Lélia Wanick Salgado, va decidir recuperar el ric ecosistema de la finca agrícola on havia crescut. Aquesta experiència també va ser l'embrió de la sèrie de més de 200 fotografies en blanc i negre dedicades a paisatges i civilitzacions que han restat intactes i verges. "El 46% del planeta està com el dia de 'Gènesi' –recorda el fotògraf–. Quan viatjava, a peu, amb embarcacions, avionetes o globus, mentre fotografiava volcans, icebergs, deserts i jungles, vaig poder contemplar un món que no havia canviat al llarg dels mil·lennis". L'Antàrtida, les Malvines, els santuaris d'Indonèsia, Àfrica i el desert del Kalahari, els paisatges d'Alaska i l'altipla del Colorado... Salgado ens transporta a regions vastes, remotes i silencioses on la natura continua regnant majestuosa i fràgil. Aquest és l'homenatge que el fotògraf ret a "l'esplendor de la natura". Catalunya des del cel Selecció de 44 imatges de Yann Arthus-Bertrand de diferents racons de Catalunya, contemplats des del cel: una mirada pe
'Sota setge' és la nova proposta del CCCB que aglutina les peces audiovisuals dels artistes Mariam Ghani i Omer Fast i reflexiona sobre la creació en aquestes realitats bèl·liques coincidint amb els 300 anys del setge a Barcelona.
Chus Martínez, comissària de la mostra, ens endinsa al treball Ghani. 'A Brief History of Collapses' és una peça de videoart produïda per la dOCUMENTA de Kassel que evoca les històries paral·leles del Palau Dar ul-Aman de Kabul, a l'Afganistan, i el museu Fridericianum , seu central de la dOCUMENTA des de 1955. "La cineasta era una de les poques artistes que podia moure's entre tots dos llocs i pol·linitzar una circumstància amb l'altra", relata Martínez. El Fredericianum, un dels edificis més antics d'Europa, va ser destruït a finals de la Segona Guerra Mundial i la seva rehabilitació va finalitzar coincidint amb les primeres edicions de la dOCUMENTA; per la seva banda, el palau de la princesa de Kabul estava situat davant del museu arquelògic de la capital i durant molt de temps va ser refugi de drogaddictes, a més d'acollir el rodatge de diferents films. D'aquesta relat comú sorgeix "un recorregut visual molt arquitectònic –diu la comissària–, un estudi de l'espai de trànsit entre aquests dos llocs històrics, un diari de la seva experiència traumàtica viscuda".
L'espectador se situa en el vèrtex del triangle que formen les dues pantalles de la instal·lació que genera una experiència gairebé tridimensional. Ghani barreja la realitat dels dos edificis emblemàtics amb una certa ficció: evoca els germans Grimm, que vivien prop del Friedericianum i van ser pioners en la recuperació d'històries de l'Orient, tal com assenyala Martínez, i també recupera les històries provinents de les peces del Museu d'Arqueologia de Kabul. La cinematògrafa amb arrels afganeses construeix una nova història perquè "la gent copsi la història i la dimensió social d'Afganistan, perquè un poble sense història, sense memòria i sense símbols que parlin d'aquesta memòria, és un poble anb una radicalitat per la qual no podem tenir empatia, una empatia que Ghani reivindica", il·lustra Martínez.
'A Brief History of Collapses' no és l'única peça en què Ghani viatja a l'Afganistan. L'artista també s'ha interessat per la història d'una altra institució "sota setge", la cinemateca. Relata Martínez que Ghani va començar a documentar les pel·lícules que s'hi conservaven: "les ha tornat a filmar piratejant-les i explica com van ser rescatades per gent del cinema, els seus 'baby sitters'".