La mirada eurocèntrica, avesada a tenir com a centre de tota mesura el propi melic dels habitants, ha tendit durant segles (i segueix fent-ho) a tenir una actitud entre condescendent –en el millor dels casos– i destructivament menyspreadora –en el pitjor– respecte a realitats culturals alienes. El declivi d'Europa en paral·lel a l'enfortiment d'altres focus de poder dificulta cada cop més el manteniment d'aquest sentit de superioritat que té una de les seves manifestacions més coloristes en l'afició per tot allò que es considera exòtic (per als europeus, per descomptat), la derivada més xarona de la qual estaria situada en els antics mercats temàtics dels grans magatzems.
Des de fa poc més d'un segle, un dels principals focus de poder dins el gran tauler d'escacs mundial ha estat el Japó, un dels casos més dignes d'estudi de com una cultura mil·lenària ha sabut transformar-se acceptant una gran quantitat d''inputs' d'Occident sense perdre la seva singularitat. La riquesa cultural nipona ens ha arribat sobretot a través del cinema i la literatura (també de la gastronomia), però no tant per la via de la música. L'Auditori ofereix una bona oportunitat per tenir una mica més de coneixement de com sona el Japó avui en dia, gràcies a la jornada que dedica al país illenc.
Amb derivacions anteriors (un concert ja celebrat de la Banda Municipal) i posteriors (un programa de BCN216), l'epicentre de la proposta es concentra el diumenge 26 en diferents espais de l'equipament. L'OBC té aquesta setmana com a director convidat una de les millors batutes japoneses, la de Kazushi Ono, que interpretarà 'November steps' de Toru Takemitsu, segurament el músic nipó més cèlebre de la segona meitat del segle XX, que va aconseguir crear una atractiva síntesi entre els procediments compositius occidentals i el refinament sonor del seu país.
La clàssica matinal donarà pas a l'hora de l'aperitiu (amb tast de cuina japonesa inclosa) al jazz de la trompetista Natsuko Sugao, per passar, ja havent dinat, a dues sessions consecutives de creacions contemporànies protagonitzades pels grups Crossinglines i Barcelona Reed Quintet. En els temps que corren, una proposta original com aquesta és manà caigut del cel.
JAPÓ A L'AUDITORI
26 de gener d'11 a 20 h.