A la portada de 'Post tropical' (2014), el segon àlbum de James Vincent McMorrow, hi ha un flamenc i una palmera. Però l'estampa de samarreta hawaiana grinyola quan ens fixem en l'ós polar que mira a l'horitzó sobre el gel en un segon pla. No és una al·legoria contra el canvi climàtic: és una provocació. "Amb aquest disc tenia l'instint de fer una cosa diferent de la que la gent pogués esperar", afirma el cantautor irlandès. El flamenc i l'ós tenen tant a veure com el so del Tròpic que evoca el títol i les cançons de l'àlbum, intimistes, construïdes amb múltiples capes i textures, cantades en falset, que li han valgut comparacions amb Bon Iver.
Qui vol ser un paio amb barba i una guitarra?
Tampoc no tenen gaire a veure amb la cançó d'autor acústica del debut 'Early in the morning' (2010, reeditat el 2011). Redescobrir-lo com a crooner electrònic cantant a 'Post tropical' devia trencar més d'una expectativa. "Amb el meu primer disc moltes de les converses van girar al voltant del fet de ser un paio amb barba i una guitarra", admet, ell que mai no va voler ser un cantautor acústic i que admira la flexibilitat de la paleta sonora de l'electrònica i el hip-hop.
"Les cançons del primer m'agraden, però el vaig fer amb els instruments, el temps i els diners que tenia, i això em va limitar -diu-. Si tornés a fer 'Early in the morning' demà, el faria diferent, mentre que Post tropical el faria exactament igual". Post tropical és el disc que ja hauria volgut fer quan va fer el primer: el que sentia dins del seu cap i no va compartir amb els que som fora per manca de recursos.
"Sempre em guio pels sons que sento dins el meu cap, i faig servir els instruments que cal per materialitzar-los -explica-. Moltes vegades les idees que tinc són difícils d'articular, o quan les toco no sonen tan impressionants com volia. Així que ho intento d'una altra manera. Si tinc un so al cap, hi vaig al darrere fins que sona com ha de sonar. De vegades no me'n surto, però d'altres sí".
El falset com a arma
I el falset, com el va treure? "Quan vaig començar a compondre ja ho feia en falset. És com treballo i sempre ha estat la meva millor veu. Així que tenia sentit cantar les cançons tal com les componc sense haver d'adaptar-les". I tenir com a eina principal la veu impostada li permet fer servir la veu natural com a recurs expressiu. "En els moments en què la faig servir sona agressiva i crida l'atenció -diu en referència al directe-. M'agrada fer servir la veu com una arma, però l'has de fer servir amb intel·ligència. No la pots deixar anar tota de cop. Quan puc fer matisos amb la veu, és el lloc on vull ser com a cantant. Perquè abans que res sóc un cantant".