Asseguts a l'herba d'un dels fossats del Castell de Montjuïc -"on s'hi afusellava gent"-, Carlus Padrissa sembla un paio inofensiu. Quan li demanes per La Fura dels Baus, tropa que va fundar fa 35 anys amb Marcel·lí Antúnez, Pere Tantinyà, Pep Gatell, Jordi Arús, Àlex Ollé, Jürgen Müller, Hansel Cereza i Miki Espuma, sempre diu que va ser un cop de sort, que van començar a la Rambla i de cop, quan van decidir traslladar les seves experiències teatrals a un recinte tancat, hi havia cues de gent que volia veure'ls. "Va ser puta llet", exclama. Ara fa 20 anys que almenys quatre dels sis supervivents de la troupe no munten un xou furero, des d''MTM' (1994) i per això el 'M.U.R.S.' que estrenen al Grec és tot un esdeveniment.
I és un gran què no només per la possibilitat de veure de nou un espectacle furero -gent dreta, al voltant de l'acció, interdisciplinar- creat per La Fura en bloc, sinó perquè, diuen, és el primer smartshow de la història. Un espectacle a l'aire lliure on els espectadors s'hauran de baixar una app i fer-la servir durant la funció. Padrissa avisa: "Un cop hi entres, ja ets a les nostres mans". Por? Expectació? El director, murri, diu que juguen amb això, amb la por, amb el temor a l'imprevisible -a què et facin córrer, a rebre esquitxs de sang- que impregnava els seus xous. Veient-los aquí dalt, a la foto, d'esquerra a dreta, Tantiñà, Müller, Gatell i Padrissa, quatre homes camí de ser iaios, ja queda clar que no fan por.
Quatre espais
Per a Padrissa, els murs són repressió. I creu que avui dia ja no cal aixecar parets, malgrat la tanca de Melilla, per separar la gent. A 'M.U.R.S.', l'espectador trobarà quatre espais que són "els quatre corrents de l'home": un espai de seguretat, que és un punt de trobada, el bar, el lloc on deixar les coses; un espai físic, que és el propi cos, on cremarem calories; un espai capitalista, o El Dorado, on jugarem a la borsa; i un espai ecològic. Hi haurà realitat augmentada i el públic s'anirà movent entre els espais, que també interactuaran entre ells. I si no tens smartphone, cap problema, t'ajuntaran amb algú que en tingui.
Com que feia anys que no treballaven plegats, Padrissa, confessa, tenia por que la cosa no rutllés, encara que sigui literalment impossible que una persona sola aixequi una obra com M.U.R.S.. El pla B era que cadascú es fes responsable d'un espai. Però no ha calgut: tots han intervingut en tot. "No hi ha murs entre nosaltres", remata, poètic, Padrissa.