"¿No ves que vengo de un país que está de olvido, siempre gris, tras el alcohol?", canta Roberto Goyeneche a 'La última curda', el tango que dóna nom al nou projecte de Ginesa Ortega, en què la cantaora catalana més omnívora posa la seva 'jondura' al servei del jazz i el tango.
"Com que les coses estan com estan, cada cop que fem un bolo qui sap si no serà l'últim!", diu Ortega amb sentit de l'humor resignat, que per a aquesta aventura compta amb el bandoneonista Marcelo Mercadante, els 'jazzmen' Raynald Colom (trompeta), Marco Mezquida (piano) i Roger Blàvia (percussió), i el 'tocaor' Juan Ramon Caro. Ginesa era entre el públic en un concert de Colom i Mercadante, i va veure tan clar el projecte que podia compartir amb ells, que els va anar a veure al camerino: quan en va sortir ja tenia nou grup.
Arrels fondes però diverses
"Tant el jazz, com el tango com el flamenc són músiques d'arrel, i com a tals, músiques que no tenen cap mentida", diu Ortega. "L'arrel la tens tan ficada endins en la teva manera d'interpretar, tens tan clar d'on véns per crear a partir d'aquesta arrel, que sempre la respectes". Però això no vol dir que la tradició sigui intocable. Per a ella, premi Ciutat de Barcelona 1996 per integrar el flamenc amb altres músiques, és més aviat el contrari.
"Quan era petita a casa només s'escoltava flamenc -recorda-, però vivint a Barcelona tenia els músics de jazz a l'abast, vaig començar a indagar en aquest món i em va meravellar. Pensa que la meva generació va créixer amb Camarón i Morente, que són una referència per a qualsevol artista que no vulgui estancar-se, perquè si s'estanca ja està mort".
Fugint del flamenc retrògrad
Però fins i tot amb aquests referents, el flamenc no és un àmbit gaire obert al canvi: "Al principi tenia por d'estar-lo pervertint", admet Ortega, que denuncia un retorn "més que al flamenc pur, al més retrògrad". És per aquest motiu que veu més probable que el nou projecte, amb temes propis i estàndards, que s'estrena al Festival de Jazz de Barcelona i té vocació de continuïtat, faci més fàcilment carrera a Europa que a la Península.
"Darrerament ja no faig gairebé res per Espanya, que està molt fotuda i s'està tornant molt rància". A Sepharad li canta en l'adaptació que el sextet fa de La pell de brau per commemorar l'any Espriu. Però Ginesa també té retrets per a la seva Catalunya: "Sóc catalana, però tinc la sensació que estic en terra de ningú pel fet de fer flamenc".