L'asturiana és la 'Rapaza de San Antolín' a qui canta Nacho Vegas al seu últim àlbum. "És com si m'hagués fet un regal", diu ella. I se l'ha guanyat empescant-se l'estil 'tradicional sexy', amb què porta amb llibertat la cançó popular al segle XXI. Ho fa amb la seva Banda Municipal, a cop de bombo i rascant una ampolla d'anís que circula entre el públic als concerts. Presenta el segon LP, 'Dinamita' (Producciones Doradas, 2014), en què ha comptat amb les veus del Coro de Ladinamo y el Patio Maravillas, el mateix cor amateur que canta al 'Resituación' (2014) de Vegas.
D'on et ve l'interès per la música popular tradicional?
Al meu poble no hi havia gaires possibilitats d'aconseguir música d'un altre tipus: no hi havia botigues de discos ni concerts. Amb el temps vaig començar a aprofundir-hi. Però a la meva família no hi ha tradició de cantants.
Vas estudiar per dominar les formes dels cants tradicionals?
Sí, però no les domino. No faig jotes: les jotes tenen unes estructures que no respecto perquè moltes ni les conec. Molts diuen que faig música tradicional per desconeixement. Mai no ho vaig pretendre. Però sí que m'agrada i m'hi inspiro, d'una manera menys formal.
A 'Anómino' (2012) es percebia la veu d'una dona del segle XXI.
Segueixo cantant des del punt de vista d'una dona de 30 anys que viu a la ciutat perquè és el que sóc. Sempre parlo des del meu punt de vista personal però intentant parlar de coses que puguin passar també als altres. La música tradicional molts cops està escrita des del punt de vista personal, però parla de grups de gent, de comunitats.
'Dinamita' sona més metafòric.
Les lletres tenen més símbols, són històries que parlen de coses ancestrals, tempestes, muntanyes, esquelets. Em vaig adonar que havia fet servir imatges, mentre que en l'altre parlava més de sentiments. Totes són cançons que parlen d'un moment en què s'aprèn alguna cosa i es canvia la visió que es té. De camins, en què es parteix d'un lloc i s'arriba a un altre i pel camí et passen coses.