Judit Neddermann no sap d'on ve el seu cognom. El seu avi ja va néixer aquí i el besavi hi va venir de petit, no se sap ben bé d'on, potser d'un poble entre Alemanya i Holanda, diu ella, que de Neddermanns n'està ple.
El cognom inusual fa temps que ajuda a detectar la seva veu càlida i plàcida en projectes com l'octet de jazz jamaicà The Gramophone Allstars, l'àlbum 'We sing Wayne Shorter' (2011) del pianista Joan Díaz i l'orquestra de percussió ibèrica Coetus, aquests dos últims agafant el relleu a Sílvia Pérez Cruz, a qui va tenir de professora. "La manera que té de transmetre em va despertar les ganes de buscar la meva manera d'expressar-me", diu Neddermann. Per això la inclou als agraïments del seu debut en solitari, 'Tot el que he vist'.
Recuperar la guitarra
La Judit anava per a guitarrista, però no feia més que cantar. La seva mare li va preguntar si no volia canviar d'instrument i ho va tenir clar: va deixar el conservatori per formar-se com a cantant al Taller de Músics. No va recuperar la guitarra fins al projecte de final de carrera, en què es va decidir a compondre, i poder-se fer cançons a mida, "posar-hi lletres que expressen coses que volia compartir" –ja sigui amb les seves paraules o adaptant Joan Sales i Miquel Martí i Pol–, la va enganxar.
'Tot el que he vist' és un disc elegant que fa equilibris entre el pop i un jazz vocal mediterrani en què Neddermann buida la motxilla que ha anat omplint en tots els projectes en què ha participat. "De cada un he agafat el que sentia més meu i ha definit la meva manera de cantar". S'ha envoltat de la seva banda ideal i, amb Aleix Tobias (Coetus) de productor, ha donat llibertat als músics perquè les cançons creixessin. Diu sentir-se "més comunicadora que productora". Ho diu amb la mateixa naturalitat amb què es marca scats a l'àlbum.
Amb només 23 anys, la cantautora de Vilassar de Mar, que s'incorporarà al professorat del taller de Músics, ja sap un parell de coses de la vida d'artista. "Em sento molt afortunada de poder viure de la música, però sento molta responsabilitat perquè tot el que faig estigui ben fet. És un art molt seriós, li tinc molt de respecte –diu–. Però em faig un fart de treballar i no arribo: amb la crisi cobrem molt menys. L'altre dia em vaig adonar que no he triat una feina gens ben remunerada".