Coses per fer al febrer a Barcelona
Time Out Barcelona | Coses per fer al febrer a Barcelona
Time Out Barcelona

Què fer a Barcelona al febrer

Els millors plans culturals i d'oci per fer aquest mes a Barcelona

Publicitat

Gairebé no ens n'hem adonat i el gener ja ha passat. Què fer a Barcelona al febrer? Ara toca encetar el febrer, el mes més curtet de l'any però no pas el menys interessant. L'encarem amb una gran il·lusió, perquè se celebren grans esdeveniments com el Llum BCN i els actes i les portes obertes per Santa Eulàlia, així com noves exposicions, obres de teatre, estrenes de cinema i concerts. Els esdeveniments i les activitats de Barcelona per aquest febrer 2025 són espectaculars. Som-hi! 

NO T'HO PERDIS: Plans genials i gratis per fer a Barcelona

Activitats a la ciutat

  • Què fer

Música, circ, teatre i dansa a glopades per tota la ciutat amb el cicle ESCENA del Barcelona Districte Cultural! Sortiu a gaudir de la cultura sense buidar la butxaca amb el cicle d'arts en viu primaveral del BDC, que comença a bategar el 6 de febrer i es manté ben viu fins al 26 d'abril. Tindrà lloc en 34 centres cívics de la ciutat i enceta amb el concert inaugural del Yaíma Orozco Trío al Centre Cívic Sarrià.

La programació inclou 32 espectacles que abracen disciplines com el teatre, la dansa, el circ i la música, i que es presentaran en un total de 174 funcions repartides per tota la ciutat. D’aquestes, 144 seran d’accés lliure i 30 estaran pensades específicament per al públic escolar. El propòsit? Fer arribar el talent local a tots els racons i fer la cultura accessible a tothom. Els diferents espectacles estaran lligats a l'actualitat d'alguna manera.

  • Què fer
El Carnaval és llibertat, disbauxa, el moment per ser creatius, canviar la nostra fisonomia i actitud. Per Carnaval, tot és possible (però compte que no s'hi val tot!)! Quan se celebra el carnaval a Barcelona? Aquest any, Barcelona acull activitats a tots els districtes del 27 de febrer al 5 de març. Tornarem a veure actes tradicionals com l'Arribo dels reis Carnestoltes, la famosa Taronjada al Palau de la Virreina, l'enterrament de la sardina... però també s'han organitzat concursos de truites, rues, desfilades, concerts i tallers per tots els barris de Barcelona. 
Publicitat
  • Música
  • La Vila Olímpica del Poblenou

Sota el lema "la festa per a la gent que no surt de festa", neix DJ not DJ, un sarau pensat per a persones que ronden la quarantena i que volen prendre-s'ho amb una mica més de calma. En horari de migdia o tarda, en llocs especials que aniran canviant i amb la música que punxaran membres i col·laboradors de grups com The Libertines, Portishead, The Smiths i Editors, aquests esdeveniments també oferiran menjar a cura de la gent del Fino Bar, vins de Lanatural, és a dir, sense químics, sense llevats, ni sulfits i que, per tant, no fan ressaca (o molta menys). Es farà l'últim diumenge de cada mes.

Per començar aquest cicle, l'agència musical Oigovisiones ha ideat un cartell format pel bateria de The Libertines Gary Powell (26 de gener); el baixista i teclista dels Editors, respectivament, Russell Leetch i Elliott Lion (23 de febrer); el col·laborador de Portishead Andy Smith (30 de març); i el bateria dels Smiths Mike Joyce (27/4). Totes aquestes sessions se celebren al Red Fish. Per a la primera sessió, podeu aplicar un 2x1 si compreu dues entrades juntes al web d'Oigovisiones. 

  • Què fer
  • Festivals

El festival de cinema de no ficció La Inesperada inaugura la seva quarta edició del 20 al 23 de febrer a la Filmoteca de Catalunya al cinema Zumzeig, amb una programació que inclou 4 llargmetratges i 14 curtmetratges. En aquesta nova edició, el festival presenta 7 sessions amb pel·lícules gairebé totes inèdites a Catalunya, explorant temàtiques úniques des de diferents punts del món.

Entre les propostes destacades d'enguany, el cineasta palestí Kamal Aljafari presentarà el seu llargmetratge 'A Fidai Film', una pel·lícula que a través d'una contranarrativa fílmica pretén recuperar la memòria dels arxius i fotografies palestins saquejats per l'exèrcit israelià del Centre d'Investigació Palestina de Beirut el 1982. També hi haurà altres obres essencials de la seva trajectòria. A més, el dissabte 22 de febrer, Aljafari participarà en una conversa amb el filòsof Xavier Bassas.

Publicitat
  • Què fer
  • Gràcia

Quan parlem d’intimitat, de què parlem realment? Quin paper juga el desig en la construcció de l’afecte? El 25 de febrer, CASA SEAT acull una trobada amb Sara Torres i Roy Galán, dos escriptors que us conviden a explorar aquests temes en una xerrada que posa el focus en la vulnerabilitat humana i la necessitat de construir espais de connexió emocional.

Inspirats en les reflexions de María Zambrano i el seu concepte de "el clar del bosc", aquesta conversa obre un diàleg sobre la intimitat com a espai de transformació. En un món on cada cop és més difícil compartir la fragilitat, on el desig s’apaga abans de ser desitjat i la por a la pèrdua ens paralitza, Torres i Galán ens conviden a repensar com ens relacionem i cap a on es dirigeix la nostra necessitat d’afecte.

  • Gai i lèsbic
  • Ciutat Vella

La Ravalada Drag Tour se celebra cada mes als barris de l'Eixample i el Raval, i consisteix en un tour circular per diferents bars, on hi ha espectacles de DJs i artistes Drag diferents.  
Hi trobareu música, ball, les millors drag queens de la ciutat i, sobretot, molta festa! Les entrades valen 17 euros.

Publicitat
  • Locals de nit
  • Ciutat Vella

Qui no ha somniat a encapçalar una banda de rock'n'roll? La resposta és afirmativa, si teniu més de 40 anys! Cap allà el 2006, aquesta ambició es podia satisfer durant tres minuts: només us havíeu d'inscriure en la llista de l'Anti-Karaoke, la festa que van crear la còmica i monologuista nord-americana instal·lada a Barcelona, Rachel Arieff. Del 2004, any que va començar al teatre Llantiol, fins al 2016, l'Anti-Karaoke es va convertir en una saga llegendària de ressaques, diversió i descontrol, i que va propiciar un star-system propi de mini-estrelles, com el Hombre-Perro o Lady Peonza.  

20 anys després de la seva creació, la festa torna a l'espai on es va convertir en un esdeveniment de culte i 'bigger than life', que dirien els nord-americans, és a dir, el mític soterrani de la plaça Reial on ara hi ha el Club Sauvage, l'antic Sidecar. La festa s'estableix amb una periodicitat mensual en lloc de setmanal (20 anys després, estimem el rock and roll igual, però ja no tenim el cos per a alegries forassenyades entre setmana). La cosa va així, per si no hi heu estat mai: podreu triar d'un llistat de 800 cançons de tota la història del rock, absolutament lliures de trap i reggaeton, que van de Tom Waits a Slayer, passant per Las Grecas, i pujareu a cantar la que hàgiu escollit en un escenari on, entre d'altres, han actuat Nick Lowe o els New York Dolls. Tindreu un so de qualitat de concert, i us recomanem que aneu disfressats i amb algun numeret preparat per a l'ocasió.

  • Què fer
  • Activitats curioses

¡

Barcelona acull més màgia i llum aquest Nadal. El Circ Raluy Legacy estrena la seva nova producció Cyborg, un espectacle brillant i innovador que posa a prova els límits humans. La família Raluy ha creat noves formes d’expressió que combinen perfectament amb l’essència del circ tradicional, però amb un enfocament modern i audaciós. Cyborg és un espectacle revolucionari que explora la realitat més enllà dels seus límits, portant el públic a un univers ple de personatges irreals i situacions inèdites.
Amb la tecnologia com a fil conductor, l'espectacle fusiona l’art circense amb elements futuristes, creant una atmosfera d'alt voltatge i emoció. Es podran veure actuacions de gran risc, com els salts acrobàtics més arriscats i els trucs d'equilibri extrem, així com vols espacials espectaculars que desafien la gravetat. I, per descomptat, molta dosi d’humor per fer gaudir tota la família. Una experiència inoblidable que farà volar la imaginació, encisarà a grans i petits, i deixarà una empremta única en la memòria dels espectadors!

Podreu gaudir del show a partir del 20 de desembre fins al 2 de març de 2025 al Port Vell. I les entrades tenen un preu d'entre els 15 i els 50 €. 

Publicitat
  • Cine

La 13a edició de Pantalla Barcelona arriba amb una programació articulada sota el lema 'imaginant futurs', apropant als barris el cinema posant una mirada crítica que, sens dubte, us farà reflexionar. El programa oferirà 70 projeccions en 23 equipaments diferents de la ciutat del 17 d'octubre de 2024 al 29 de març de 2025. Com a novetat, aquesta tardor s'incorpora circuit Pantalla el Petit Cineclub, un espai dedicat a la projecció de cinema d'animació adreçat als infants.

La programació compta amb 10 films com ara: Amb el títol de 'Alis' de Clare Weiskopf i Nicolas van Hemelryck, un documental que segueix un grup de noies d’una casa d’acollida de Bogotà que han crescut en condicions difícils; 'As bestas' de Rodrigo Sorogoyen, un intens thriller dramàtic que explora temes com la xenofòbia i les tensions entre tradició i modernitat en un entorn tan bell com inquietant. També es projectarà 'Robot Dreams' dirigida per Pablo Berger, una història d’amistat entre un gos i un robot, amb una narració sense diàlegs i un ritme que enganxa l’espectador. També es podrà veure la pel·lícula 'Sala de professors' un drama que aborda temes com la justícia, la moralitat, la responsabilitat i les relacions de poder dins de l’entorn escolar. Si us agraden les pel·lícules romàntiques, no us podreu perdre 'Utama', un film que fa reflexionar sobre la família, l’amor, la supervivència i la connexió amb la terra.

Per saber data, lloc i hora, podeu consultar aquí la programació que, a més, és gratuïta.

Art

  • Art
  • Dreta de l'Eixample

De què va? Ningú pinta des de zero. Però veient les pintures matèriques d’Antoni Tàpies, amb els colors llisos, els materials pobres i la simplicitat extrema dels seus símbols, podríem arribar a pensar que l’artista ho va aconseguir. En les seves obres més famoses, Tàpies ens demana silenci i contemplació, precisament perquè aprenguem a mirar amb més força i a parar atenció davant d’un món saturat d’imatges. Ara, el museu es pregunta quin era l’imaginari de Tàpies quan va començar a pintar.

Per què hi heu d'anar? Per endinsar-vos en l’entorn visual de l’artista amb una cinquantena d’obres i amb més d’un centenar d’objectes i documents de natures diverses. Després del centenari on hem celebrat l’artista, ha arribat el moment de pensar Tàpies des de noves mirades, qüestionant-ne els relats més hegemònics.  

  • Art
  • Art

De què va? Barcelona acull l'exposició més gran mai celebrada a Espanya i la primera de gran rellevància dedicada a Fernando Botero. Poc més d'un any després de la seva mort, el Palau Martorell de Barcelona organitza la mostra més completa de pintura de l'artista Colombià que s'ha organitzat mai a l'Estat. Comissariada per Lina Botero i Cristina Carrillo de Albornoz, aquesta exposició és un homenatge a un dels artistes més importants del segle XX, reconegut pel seu estil de volums monumentals i vibrants colors que va rebre el nom de boterisme. 

Per què hi heu d'anar? Per recórrer els més de seixanta anys de la seva carrera a través de més de 110 obres de tota mena: escultures, olis, aquarel·les, sanguines, carbonets, dibuixos al llapis, etcètera. I a més, algunes de les pintures que es poden veure a 'Fernando Botero. Un mestre universal', procedeixen de col·leccions privades i han estat cedides excepcionalment per a l'exposició.  

Publicitat
  • Art
  • Ciutat Vella

De què va? El Museu Picasso acull l'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914': un inventari d’obres d’artistes catalans i catalanes que van viure i treballar a la Ciutat de la Llum, a la recerca d’un destí que els permetés exercir el seu art en llibertat, dur a terme encàrrecs de moda de l’època o donar-se a conèixer.

Per què hi heu d'anar? Per viatjar a París a través d'un compendi de peces d’art inspirades en aquesta ciutat creades per pintors, gravadors, il·lustradors, músics, intèrprets, escriptors, periodistes i altres figures destacades. Santiago Rusiñol, Ramon Casas, Isidre Nonell, Pablo Picasso, Joaquim Sunyer, Lluïsa Vidal, Laura Albéniz, Pau Casals, Isaac Albéniz, Enric Granados, Joaquim Nin, Maria Gay o Jaume Brossa són només alguns dels noms que formen part d’aquesta mostra.

  • Art
  • Sant Martí

De què va? La Fundació Vila Casas mostra l'obra de Carles Gabarró al llarg de quatre dècades d’experimentació pictòrica marcada per la repetició obsessiva d’objectes i temes. Amb una pintura matèrica i intensa, Gabarró crea una iconografia pròpia en constant mutació. 

Per què hi heu d'anar? La seva pintura, allunyada del consum ràpid, exigeix la col·laboració de l’espectador i esdevé un agent discursiu que dialoga amb l’art, la ciència i el pensament contemporani.

Publicitat
  • Art

De què va? Imatges llampants però amb una aura de misteri. Les pintures de Mari Eastman creen un univers propi, suggeridor, insinuant i atractiu.

Per què hi heu d'anar? Per veure figures solitàries i animals en moviment que protagonitzen escenes aparentment naïfs, però que t’atrapen perquè hi pots detectar alguna raresa, alguna escletxa de foscor. Són creacions d'aquesta artista de Chicago que fusiona la realitat i el fake en les seves obres. 

  • Art

De què va? Un homenatge a l’influent fotògraf espanyol Ramón Masats a través de 140 imatges que abasten les seves sèries més icòniques i obres mai vistes. La mostra, comissariada per Pepe Font de Mora, explora la intuïció, la radicalitat i la ironia de Masats en el joc amb els tòpics de la cultura de postguerra, característiques que l'han fet un dels fotògrafs més rellevants de la generació dels seixanta a Espanya.

Per què hi heu d'anar? Entre les sèries exposades, hi destaquen les captures originals de les Rambles, un primer repte fotogràfic de l'autor, i les fotografies per al fotollibre 'Neutral Corner', en què Masats va explorar el món de la boxa acompanyat dels textos d'Ignacio Aldecoa. També es presenten, per primera vegada, les còpies d’època del fotollibre 'Sanfermines', a més d'altres treballs dels seus primers anys en la fotografia, de 1953 a 1965, abans que abandonés temporalment la fotografia per dedicar-se al cinema i a la televisió.

Publicitat
  • Art
  • Sants - Montjuïc

De què va? L’Espai 13 de la Fundació Miró estrena cicle, titulat ‘com des d’aquí’: són quatre exposicions que investiguen els vincles dels artistes i els seus entornsEl tret de sortida l’ha disparat Josú Bilbao, amb una exposició que parteix d’una idea: I si obríssim l’Espai 13 a l’exterior? 

Per què hi heu d'anar? La mostra interroga l’espai expositiu a partir d’una operació d’obertura de la sala a través d’uns respiradors que, originàriament, van ser concebuts per l’arquitecte de l’edifici, Josep Lluís Sert. 

  • Art
  • El Raval

De què va? Una visió immersiva sobre la riquesa natural i cultural de l’Amazònia protagonitzada les veus autòctones que aporten alternatives per viure en harmonia amb la natura. La mostra combina art, ciència i activisme per abordar problemàtiques com la desforestació, la sequera o el control de recursos naturals.

Per què hi heu d'anar? La mostra es presenta com un recorregut sensorial des de les arrels fins a les branques de l'Amazònia, passant pels seus rius, boscos, pobles, rituals i habitants. Davant de la necessitat urgent de recuperar formes més respectuoses de viure per preservar-nos (al planeta i a nosaltres), 'Amazònies' ens proposa una nova manera de reconnectar amb la vida i la natura, aprenent de la saviesa del poble amazònic i fugint de la visió fatalista de la situació actual.

Publicitat
  • Art

De què va? La galeria FotoNostrum Barcelona acull una mostra retrospectiva de la fotoperiodista Lee Miller. L'exposició repassa la trajectòria d'una figura que va cobrir moments clau de la Segona Guerra Mundial i va ser, alhora, una figura destacada del moviment surrealista.

Per què hi heu d'anar? Per veure com Miller va passar de davant de les càmeres al darrere: de ser una model d'èxit a la Nova York dels anys 1920, es va convertir en una reconeguda fotògrafa a París. Amb la intenció de documentar la guerra per a un públic femení, va treballar com a corresponsal de confiança per a la revista Vogue, encara que moltes de les seves fotografies no van sortir a la llum en el seu moment. 'Lee Miller: Cròniques de guerra' exposa aquestes 'dues vides' de Miller: reuneix 124 fotografies d'entre 1940 i 1946, 110 de les quals són imatges que retraten la guerra, mentre que 14 reflecteixen la seva faceta en el món de la moda treballant per a revistes com Vogue. 

  • Art
  • El Raval

De què va?  'SOTAVEU' és la primera exposició antològica dedicada a l’obra de Mar Arza (Castelló de la Plana, 1976). La mostra reuneix set peces inèdites, creades especialment per a aquesta ocasió, juntament amb una selecció de treballs realitzats per l’artista entre 1997 i l’actualitat.

Per què hi heu d'anar? L’obra de Mar Arza es caracteritza per una poètica subtil i poderosa que convida el públic a “llegir intensament”. El llenguatge i les seves materialitats –tipografies, símbols i construcció d’imatges– tenen un paper central en la mostra, revelant les fissures, silencis i resistències que articulen les nostres narratives.  A més, Arza reflexiona sobre les representacions històriques del paper de les dones en l’art, desxifrant les corrents subterrànies de resistència i les insubordinacions que han teixit noves possibilitats en la memòria cultural. 

Teatre i dansa

  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Poques obres dels últims dos segles han tingut la penetració, l'encís i la solidesa que la publicada per Herman Melville el 1853. Ha generat rius de tinta, la història de l'escrivent que, al cap de pocs dies de ser contractat en un bufet d'advocats de Manhattan, decideix no seguir les ordres del seu patró amb aquell ja emblemàtic: "Preferiria no fer-ho". A Barcelona, la versió de Llàtzer Garcia no és la primera que s'hi estrena. I no hem d'oblidar que el barceloní Enrique Vila-Matas ha estat un dels grans contribuents contemporanis al mite de l'escrivent, gràcies al magistral Bartleby y compañía.

D'entrada, pot semblar que la feina de portar al teatre el monòleg de l'advocat que narra la peripècia de Bartleby és la mar de senzilla. Tenim una única veu, una acció concreta, tres espais a tot estirar... I no cal que vegem el copista desvagat. Quin interès, doncs, a muntar un conte que ha llegit (o coneix) tothom? Per què ara? I és que l'interessant aquí es troba en el punt de vista, en com mirem Bartleby avui, com se'l mira el seu patró.

  • Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera
  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Amb Les bàrbares, Lucía Carballal pretenia col·locar un micro ocult enmig d'una conversa entre la seva mare i les seves amigues per saber què en pensaven, realment, del feminisme i de la vida que havien viscut. I va aconseguir un fresc extraordinari sobre la generació de dones que es troben en la seixantena (i en amunt) a través de tres personatges molt diferents, als quals els uneix l'amistat i la Bàrbara, una arquitecta de 40 anys víctima del càncer, neboda d'una d'elles i confident de les altres.

Les tres, la Carmen (Cristina Plazas), la Susi (María Pujalte) i l'Encarna (Francesca Piñón), es troben en un hotel amb decoració d'una altra època per petició expressa, última voluntat, de la Bàrbara. A l'escenari, les acompanya una cantant, Berta Ferrer, que entonarà melodies de la seva joventut. La idea és que parlin de les seves vides, de les renúncies que han fet i, sobretot, que tornin a trobar-se. Són tres dones que tenen poc a veure: l'una és arquitecta i no ha tingut fills, l'altra és una mestressa de casa rica amb dos fills i la que queda és una dona treballadora que ha parit tres infants. Tres universos i una sola coincidència: són dones. A més, són (o van ser) molt amigues.

Publicitat
  • Dreta de l'Eixample
  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

El protagonista d'aquesta història és un home gran, esquerp, que viu sol a la muntanya, després de passar molts anys a la presó per mor d'una joventut de militància armada. El company de lluita que el va trair ha aparegut mort a baix d'una muntanya i l'exmilitant comunista n'és el principal sospitós, ja que rondava per allà a la mateixa hora i va ser, precisament, qui va avisar les emergències. Un jutge instructor pensa que el nostre protagonista s'ha venjat. L'home gran és Lluís Soler i el magistrat és Bernat Quintana.

Tots dos protagonitzaran un duel de primer ordre durant l'interrogatori en què Quintana intentarà esbrinar si, realment, Soler ha assassinat el traïdor. No posseeix cap prova i només compta amb la seva capacitat dialèctica per descobrir la veritat. Però davant té un home que desconfia de l'Estat, que no es penedeix del seu passat i que no està disposat a posar-li gens fàcil. Ni el fet d'estar tancat en presó provisional fa que les seves forces minvin, que el seu intel·lecte flaquegi.

  • Fort Pienc
  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

El que ha fet Jordi Prat i Coll amb L'aranya és un triple salt mortal sense xarxa, del qual n'ha sortit airós sobradament. Ha agafat una obra poc representada d'Àngel Guimerà de primers de segle XX i l'ha tractada com si s'estigués enfrontant a un Ibsen, és a dir, li ha tret la pols i l'ha portada al seu terreny. Ha canviat el 1906 per 1968, Barcelona per Girona, els noms dels personatges, el dialecte, hi ha posat cançons i, sobretot, ha convertit un obra de caire tràgic més aviat costumista en una peça mil·limètrica que es mou per una corda fluixíssima entre el drama i la comèdia.

Amb la primera escena ens ho diu tot. Tenim la Rosa (Mima Riera) a la seva botiga, pelant patates, i de sobte apareix la Pilar (Berta Giraut) convertida en un personatge de La Cubana. Al cap de poc, ve el seu marit, en Cadernera (Jordi Vidal), que li segueix el joc. Es criden, s'esbatussen. Riem. Però la rialla es talla de cop quan la dona ens explica com va perdre els seus tres fills, com va bressolar, pell amb pell, els seus bessons morts en néixer, com va morir la nena que només tenia tres primaveres. Aquí ja esclata el drama, ja sabem que la peça anirà d'això, de la frustració d'una parella jove que no pot gestar descendència.

Publicitat
  • El Raval
  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Aguantar sol una hora i mitja de monòleg desesperat no és una tasca fàcil, i més quan tens 24 anys i interpretes un noi de 16 que és a punt de perdre el seu pare. Quan has fet teatre abans, però potser no prou. Quan ets en un temple de la interpretació com el Lliure de Gràcia (on es va estrenar abans d'anar al Poliorama) i centenars de mirades poden recordar altres cossos fent el que fas, tot començant per Pol López i aquell 'Ivan i els gossos' memorable de 2012. Però 'Tot el que passarà a partir d'ara' sembla un vestit a mida, un text que Nil Cardoner s'emprova i lluu amb tot el seu esplendor. 

Joan Yago, esperonat per la directora Glòria Balañà, ha escrit una obra que és alhora punyent, sensible, trista, una mena d'història d'aventures en què l'Èric ha d'aconseguir arribar a l'hospital on el seu pare viu les últimes hores. La mare, quan passen pocs minuts de les deu de la nit, li truca per dir-li que si se'n vol acomiadar ja pot córrer. Està estirat al sofà, amb el mòbil a la panxa, sol. I tota la seva vida li passa per davant, especialment aquests deu anys en què el pare ha estat malalt i no hi ha hagut res més que la malaltia del pare. Ell ha d'arribar a l'hospital, però té 16 anys, amics i coneguts arreu, festes pendents i una mica de mala sort. 

 

  • Musical
  • El Poble-sec
  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Encara que el focus caigui sovint sobre els dos amants del musical, Blanca (Alèxia Pascual) i Saïd (Jordi Garreta), 'Mar i cel' és un espectacle molt coral, on cal un bon repartiment i on tothom té alguna cosa a dir durant les prop de tres hores de funció. La parella és central, però sense un bon Idriss (Berta Luna), un bon Ferran (Eloi Gómez), una bona Teresa (Clara Renom), una bona Maria (Candela Díaz), un bon Hassèn (Albert Gràcia) i un bon Joanot (Abel García) és impossible que l'espectacle s'enlairi.

I no sé si és perquè recordava força el muntatge de 2014 que en l'últim 'Mar i cel' he trobat que lluïen més els secundaris que els personatges principals. No és que tinguem una Blanca i un Saïd inferiors als anteriors en general, però sí que crec que Roger Berruezo i Ana San Martín, pel que fa a la veu i la interpretació, ens portaven a un altre lloc. I és que la magnífica partitura d'Albert Guinovart és intricada.

Concerts

  • Música
  • Rock i indie
  • Sants - Montjuïc

La cantant pamplonesa Amaia presentarà el seu nou xou Si abro los ojos no es real el pròxim 21 de febrer al Sant Jordi Club de Barcelona. Aquest concert, que serà el més gran de la seva carrera a la ciutat fins ara, forma part de la gira del seu tercer àlbum, marcat per una nova etapa en la seva trajectòria. Amaia, coneguda per la seva versatilitat musical i capacitat d’emocionar, arriba després d’un any destacat pel seu debut en la ficció amb La Mesías, la sèrie de Los Javis en què va interpretar Cecilia Puig Baró.

Les entrades per al concert es van posar a la venda i en poc temps es van esgotar, demostrant la gran expectació que genera l'artista entre el seu públic. Amb aquest directe, Amaia consolida la seva connexió amb Barcelona i reafirma el seu lloc com una de les veus més singulars del panorama musical actual.

  • Música
  • Eixample

Lucia Fumero, Red Stamp, Anna Ferrer i Marc Vilajuana protagonitzen l'edició hivernal d'Els Vespres de la UB, el cicle de concerts gratuïts que en aquesta època de l'any se celebra dins el preciós Paranimf de la Universitat de Barcelona. Serà els dimarts 18 i 25 i els dijous 20 i 27 de febrer, i per reservar les invitacions haureu d'estar atents a les dates: estaran disponibles a mesura que s'acosti cada concert al web del cicle.

Publicitat
  • Música
  • Folk, country i blues
  • Gràcia

El cantautor australià Peter Loveday és una de les figures habituals del circuit de música en viu de Barcelona, ciutat on està establert des de fa anys. Per a aquest concert especial a l’Heliogàbal el 27 de febrer de 2025, es presenta en format trio acompanyat de Sarah Davison (veu, flauta, guitarra i percussió) i Naomi Wedman (veu i violí). A més, segueix col·laborant amb David McClymont, exmembre de la mítica banda escocesa Orange Juice, que va produir el seu anterior disc, The Faraway Near (2021).

La cita a l’Heliogàbal servirà per celebrar el llançament del seu nou treball, For everything a place (2024), amb un repertori que combinarà les noves composicions amb alguns dels seus temes més emblemàtics. 

  • Què fer

Els dies 21, 22 i 23 de febrer de 2025 diferents espais públics i privats de Barcelona trenen ponts entre la música i la literatura amb la 1a Fira de Literatura Musical especialitzada del país. Està dedicada als professionals del sector: periodistes, escriptors i fotògrafs especialitzats en música; i en el sentit invers, músics que també es dediquen al món de les lletres. 'Diga'm què llegeixes i et diré què balles!', anuncia el subtítol i frase refeta de la trobada. 

L'estació principal serà la Fabra i Coats, que s'amararà de piles de llibres amb la Fira del Llibre Musical Nou i Usat durant dissabte 22 i diumenge 23 de febrer. Participaran entre 25 i 30 professionals del sector editorial i musical en els debats, presentacions de llibres, xerrades i activitats que s’organitzaran entorn dels llibres musicals durant els dos dies del Book Music Festival, a la Fira de Fabra i Coats. El Centre Cultural Albareda, Llibreria Ona Llibres, Club Paral·lel 62 i Biblioteca Ignasi Iglesias de Barcelona també seran punts de trobada on tindran lloc altres concerts, presentacions, debats i taules rodones. Alguns dels artistes confirmats per als concerts són Joana Serrat (indie-rock), Koko-Jean & The Tonics (soul-rhythm & blues), Grabu Live! (electrònica-pop), DJ Axel (Sidonie) (indie-pop), The Vil Veins (punk rock), 'Seed' Marina & Gerard Sala (clàssica) i Vicenç Altaió.

Publicitat
  • Música
  • El Parc i la Llacuna del Poblenou

El grup madrileny Cariño actuarà el 28 de febrer a la Sala Razzmatazz, dins de la seva gira TPH Cariño Tours. Aquesta actuació marca el seu retorn a la ciutat per presentar les noves cançons del seu tercer àlbum, que es preveu que surti al mercat pròximament. 

Cariño, format per Alicia Ros, María Valverdina i Paola Rivero, es defineixen com "tres amigues fent pop i moviments". Des de la seva formació, han aconseguit èxits destacats, com sold outs a La Riviera de Madrid, una actuació per a l'emissora KEXP i una presentació al festival Coachella el 2022. Amb el seu estil únic i proper, continuen sent una referència en el panorama del pop en castellà. 

  • Música
  • Rock i indie
  • El Parc i la Llacuna del Poblenou

Skunk Anansie tornen als escenaris i faran una única parada a Barcelona el pròxim 4 de març a la sala Razzmatazz. Liderats per la carismàtica Skin, el grup es va consolidar als anys 90 amb èxits com Hedonism i Weak, convertint-se en un referent del rock alternatiu. Després de la seva separació el 2001, la banda va tornar amb força el 2009 i ha continuat publicant nova música i girant per tot el món.

En aquesta ocasió, el quartet britànic compartirà escenari amb Grove, artista no binari amb influències jamaicanes i una proposta marcada per la cultura de la festa.

Publicitat
  • Música

El nou àlbum de Pau Vallvé es diu 'Agorafília' (2024), és a dir, el contrari que agorafòbia, i això vol dir que té ganes sortir a trobar-nos. Doncs no hi fallarem. Després d'exhaurir les entrades de la sala gran de L'Auditori –on actuava per primera vegada– dins el Cruïlla de Tardor el assat 11 de desembre, ha afegit noves dates a Barcelona: el 7 de març a la sala Paral·lel 62 i el 12 de juliol al festival Cruïlla. Una nova oportunitat per veure la presentació d’aquest treball optimista (el divuitè de la seva carrera, ja!) i el primer que no fa sol. A més, estrena banda i ell s’asseurà per primera vegada al piano.

Vallvé segueix content, ja que el treball anterior ':)' (2022) era un cant a la vida en comú i a gaudir-ne menjant, follant i rient. Una mica la posada en pràctica de tot allò que dibuixava a 'La vida és ara' (2020) i que ara continua amb 'Agorafília'. I nosaltres també estem contents d'assistir a l'etapa més vitalista i optimista de Vallvé, artista autogestionat que continua sumant èxits gràcies a la seva connexió tan directa amb el públic, a un cançoner que toca la fibra i a uns directes que són pura catarsi. 

  • Música
  • Música

Els Pets no només exhaureixen entrades a Londres, la ciutat d'adopció de Lluís Gavaldà, on han tocat recentment amb La Ludwig Band, sinó també per la gira Cantant les 40 que fan aquest 2025 per celebrar les quatre dècades de trajectòria. A Barcelona fan dues nits a La Paloma (el 13 i el 14 de març) i tampoc queden entrades.

La gira es diu Cantant les 40 i han triat quatre discos que són els que consideren els més emblemàtics de la seva carrera –‘Calla i balla’ (1991), ‘Bon dia’ (1997), ‘Agost’ (2004) i ‘Som’ (2018)–, de manera que cada concert serà diferent: Un amb 'Bon dia' i 'Agost' (dijous 13) i l'altre amb 'Calla i balla' i 'Som' (divendres 14). Tot sembla indicar que l'any que entra serà important pel grup de Constantí.

Publicitat
  • Música
  • Rumba i flamenc
  • Crítica de Time Out

Sabor de Gràcia són una autèntica institució dins la rumba catalana. Liderat per Sicus Carbonell i actualment format per gitanos de Gràcia i del Raval, el grup commemora els seus primers 30 anys de trajectòria amb un disc doble ple de col·laboracions, 30 (2024), un documental, una exposició i un gran concert, que es farà el 15 de març a la sala Paral·lel 62 dins del 26è Festival Mil·lenni. 

A més, seran un munt de gent a l'escenari, han confirmat convidats com Lucrecia, María Toledo, Juan Carmona, Pep Sala, Aziz Ibrahim (Stone Roses, Simply Red), 31 Fam, The Barceló Brothers, Maruja Limón... i moltíssims més. Tot això l'any en què és possible que la UNESCO declari la rumba catalana esdevingui Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.

  • Música
  • El Poble-sec

La banda britànica The Reytons, una de les grans revelacions de l’indie rock, farà parada a Barcelona el 27 de març a La [2] de l'Apolo dins de la seva gira europea. Serà la primera vegada que el quartet de Rotherham ofereixi un concert com a cap de cartell a la ciutat, després d’haver passat per festivals com el FIB, Tomavistas i Mallorca Live Festival. El grup presentarà en directe el seu últim àlbum, Ballad of a bystander, i el disc enregistrat en viu durant el seu espectacular concert al Clifton Park, que va reunir més de 20.000 persones.

Amb un directe intens i ple d’energia, Jonny Yerrell, Joe O’Brien, Lee Holland i Jamie Todd prometen una nit carregada de guitarres potents i lletres plenes d’actitud. Després d’un 2024 marcat per èxits i un creixement meteòric, The Reytons arriben a Barcelona disposats a demostrar per què són considerats un dels grans noms de l’indie britànic actual.

Música clàssica

  • Música
  • Clàssica i òpera
  • El Raval
  • Crítica de Time Out
L'italià Romeo Castellucci és un dels directors d'escena més importants de l'actualitat,  especialment en el món de l'òpera. El Liceu acull ara l'obra 'Rèquiem', que gira al voltant de la missa de difunts de Mozart, a través de la qual s'aborden temes com ara el pas del temps, l'esperança de renèixer i l'exploració de l'origen i la fi. Giovanni Antonini dirigeix el quartet de solistes vocals i també l'Orquestra i el Cor del Gran Teatre del Liceu.
  • Música
  • Clàssica i òpera
  • Eixample
  • Crítica de Time Out
Stephanie Childress es posa al capdavant de l'OBC per dirigir un atractiu programa on destaca l'obra que li dona títol, l'Stabat Mater de Francis Poulenc. A més d'aquesta obra, s'hi podran sentir peces de Manuel de Falla ('Siete canciones populares españolas'), Benjamin Britten ('Four Sea Interludes' de l'òpera 'Peter Grimes') i John Tavener ('The Lamb'). La soprano Alexandra Lowe en serà la solista, mentre les parts corals aniran a càrrec del Cor Jove de l'Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana.
Publicitat
  • Música
  • Clàssica i òpera
  • Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera
És sens dubte una de les obres de cambra més interpretades de Franz Schubert i també de les més conegudes, sobretot el moviment que li dona títol: un tema amb variacions a partir de la cançó 'Die forelle' (La truita), del mateix compositor. Els intèrprets seran aquesta vegada Maria Florea (violí), Lara Fernández (viola), Daniel Claret (violoncel), Joaquín Arrabal (contrabaix) i Àlex Ramírez (piano). A més d'aquesta peça també oferiran dues composicions més de Schubert: un dels trios per a violí, violoncel i piano i l'Adagio i Rondó concertant per a piano i cordes.
  • Música
  • Clàssica i òpera
  • Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera
El Palau de la Música Catalana s'han convertit aquests últims anys en un escenari operístic. No és gens estrany trobar-hi òpera a la seva programació, en versió de concert i també semi-escenificada. És el cas d'aquesta proposta de l'òpera Carmen, de George Bizet, a càrrec de la companyia NovAria. Seixanta artistes sobre l'escenari, en una producció amb direcció artística de Sergi Giménez i musical d'Adolf Gassol. A més, inclou subtítols en tres idiomes: català, castellà i anglès. 
Publicitat
  • Música
  • Clàssica i òpera
La viola de gamba és d'aquells instruments que atrau, no només visualment sinó també pel seu so. No són gaires les ocasions que disposem de poder-ne escoltar una de prop, en directe, i per tant aquesta proposta resulta d'allò més atractiva. Amb el títol d'Els humors musicals del capità Hume, Santi Mirón ens proposa un viatge per les obres que el compositor i violagambista Tobias Hume va publicar a Londres l'any 1605 en un recull titulat Musicall Humors. La recaptació d'aquest concert, promogut per Lux Fundació, van destinats a una altra entitat solidària: El Rebost Solidari de Gràcia.
  • Música
  • Clàssica i òpera
  • Ciutat Vella
Cada primer diumenge de mes, entre els mesos d'octubre i juliol, el Palau de la Generalitat acull un concert de carilló d'entrada lliure, amb músiques de tot tipus, que permet gaudir de la sonoritat sempre màgica de les campanes, en un ambient de pau i tranquil·litat. Els concerts es poden seguir còmodament asseguts des del Pati dels Tarongers o la Galeria Gòtica. Anna Maria Reverté, la carillonista del Palau, ha escollit per aquesta ocasió un programa de músiques relacionades amb el carnaval, d'autors com Tàrrega, Jobim, Bonfá o DellaPenna, entre d'altres. Cal reservar les invitacions a través de la pàgina web presidencia.gencat.cat/carillo o trucant al 012.
Publicitat
  • Música
  • Clàssica i òpera
  • Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera
  • Crítica de Time Out
El pianista rus torna al Palau, on ja va esgotar les entrades en la seva última actuació, per oferir un programa variat, que inclou obres de Johann Sebastian Bach, Frédéric Chopin i Dmitri Xostakóvitx. Una ocasió única per veure en directe aquell jove prodigi que va enlluernar Karajan amb només 17 anys i que s'ha convertit en un dels més grans pianistes  de música clàssica de l'actualitat.
  • Música
  • Clàssica i òpera
  • Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera
  • Crítica de Time Out
La monumental missa que Ludwig van Beethoven va compondre al final de la seva vida, en el mateix moment en què escrivia també la seva Novena Simfonia, és una de les seves obres més estimades. No són gaires les ocasions d'escoltar-la en directe, i per això aquest concert a càrrec del Balthasar Neumann Chor & Orchester, que es farà al Palau i que dirigirà Thomas Hengelbrock, es converteix en una cita ineludible. 
Publicitat
  • Música
  • Clàssica i òpera
  • El Raval
  • Crítica de Time Out
Katharina Wagner, besneta de Richard Wagner i directora artística del Festival de Bayreuth, és la responsable d'aquest muntatge de Lohengrin que acull el Liceu. Es tracta d'una nova producció encarregada pel mateix teatre, que oferirà un total de sis representacions. Klaus Florian Vogt, Elisabeth Teige i Irene Theorin, encapçalen el repartiment. L'orquestra i el cor són els del teatre, mentre la direcció musical és a càrrec del mestre Josep Pons.
  • Música
  • Clàssica i òpera
  • Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera
El quartet de corda format per Vera Martínez Mehner i Abel Tomàs (violins), Cristina Cordero (viola) i Arnau Tomàs (violoncel), torna al Palau per oferir un concert dins del cicle Palau Cambra. El programa que presenten inclou una estrena, Terra encesa, de la compositora Elisenda Fàbregas, a més de composicions de Juan Crisóstomo de Arriaga i de Johannes Brahms. 

Cine

1. Maria Callas

Primer va acostar-se a la figura de Jacqueline Kennedy posant-la en mans de Natalie Portman. Va continuar fixant-se en Lady Diana de Gal·les amb la complicitat de Kristen Stewart. I ara, tot i que explica que mai ho va planejar com a tal, el cineasta xilè Pablo Larraín tanca la seva trilogia de retrats de grans dones marcades per la tragèdia que varen ser referents al segle XX amb aquest biopic de la més gran diva de la història de l'òpera.

Apartada de les pantalles des de fa quatre anys (no la vèiem des d'Eternals), una altra diva com Angelina Jolie es posa a la pell de la Callas per reproduir els seus darrers dies de vida a París, el mes de setembre de l'any 1977, quan la cantant perdia la veu i prenia forts còctels de medicaments que li provocaven al·lucinacions i li potenciaven els records d'altres èpoques de la seva vida. Amb escenes oníriques que es barregen amb imprescindibles interludis musicals, Larraín enganxa la càmera al personatge per explorar les fragilitats de Maria Callas i la seva relació amb les tragèdies que havia interpretat sobre els escenaris i l'efecte que tenien en una vida molt poc feliç.

Dir.: Pablo Larraín (Itàlia, 2024). 123 min.
Estrena: 7 de febrer

2. Bodegón con fantasmas

Cinc històries travessades per la mort i per les rutines dels habitants d'un poble de Castella-la Manxa, a mig camí entre la tragicomèdia i el realisme màgic, el debut a la direcció de llargs d'Enrique Buleo desconcerta per la seva singularitat. Comparada amb el cinema de José Luis Cuerda, Chema García Ibarra i Juan Cavestany, Bodegón con fantasmas escull una estructura episòdica relacionant alguns personatges i localitzacions per donar unitat a aquest recull d'històries mínimes, a estones surrealistes i absurdes, mai cíniques.

I que, en el seu acostament al costumisme, barreja actors naturals sense cap experiència prèvia amb intèrprets de trajectòria consolidada, com Jordi Aguilar (La casa) o el veterà Pepe Carabias (els més vells de la tribu el recordareu per El monstruo de Sanchezstein, Luis Ricardo cantidubidubidubi...). Humor, espectres, una ouija cosida en unes estovalles i un constant salt de tons que la converteix en una de les propostes més agosarades i originals de la temporada.

Dir.: Enrique Buleo (Espanya, 2024). 88 min.
Estrena: 7 de febrer

Publicitat

3. Capitán América: Brave new world

Amb la Fase 5 del Marvel Cinematic Universe en marxa, la nova entrega de Capitán América apunta a ser clau per tot el que ha de venir. Sí, també en la creació del nou equip d'Avengers, projecte que ha alimentat les expectatives dels fans sobretot arran de l'anunci que Robert Downey Jr. tornarà per posar-se, ara, a la pell del malvat Doctor Doom després de ser Iron Man durant anys.

Però abans que Avengers: Doomsday sigui una realitat que tindrà molt difícil igualar l'impacte dels originals, rematat en la seva traducció cinematogràfica amb la magnífica Endgame (2019), els marvelites posen les seves esperances en aquestes noves aventures del Capi. Amb Anthony Mackie heretant l'escut i l'uniforme del superheroi que fins ara havia interpretat Chris Evans, la pel·lícula ens presenta el protagonista acceptant l'oferta laboral del president dels Estats Units.

El mandatari en qüestió és un vell conegut de l'univers Marvel: el general Thadeus Ross, a qui fins a la seva mort va interpretar William Hurt i que ara cau en mans d'un Harrison Ford que s'apunta a una festa que inclou, per si no n'hi hagués prou, la seva transformació en Hulk Vermell. Caldrà veure si Capitán América: Brave new world recupera les pulsacions perdudes de Marvel.

Dir.: Julius Onah (EUA, 2025). 119 min.
Estrena: 14 de febrer

4. La tutoria

No ha de ser senzill treure's del damunt la pressió de rodar i presentar una primera pel·lícula com a director quan els teus avis són l'actriu Liv Ullman i el director Ingmar Bergman. Com si l'hagués posseït l'esperit del mític cineasta, el jove Halfdan Ullmann Tøndel (de només 34 anys) adapta la fredor analítica i l'austeritat formal per retratar, a base de primers plans i gairebé un únic escenari, un conflicte ben singular: la mare vídua d'un nen i els pares d'un altre, reunits a l'escola dels nens després d'un incident entre tots dos que ningú no té gaire clar.

Enmig d'una discussió que no deixarà d'escalar, es posaran sobre la taula temes com la culpabilitat, la sexualitat en la infantesa o les zones grises entre el joc i la violència. Una pel·lícula en la que destaca amb llum pròpia l'extraordinària interpretació de Renate Reinsve, la protagonista de La peor persona del mundo que continua creixent projecte a projecte.

Dir.: Halfdan Ullmann Tøndel (Noruega, 2024). 117 min.

Estrena: 14 de febrer

Publicitat

5. Paddington: Aventura a la selva

Tota una icona de la literatura infantil britànica, l'osset amb barret vermell, abric de llana i gust per la melmelada de taronja, viu noves peripècies que el fan sortir de Londres per anar a visitar la seva tieta desapareguda, que viu al Perú. Seguint-li la pista, el nostre heroi acabarà enmig de la selva amazònica, involucrat en una perillosa aventura que amenaçarà la seva vida.

El retorn a la pantalla de Paddington rebaixa l'excentricisme d'una meravellosa segona entrega que va deixar el llistó molt i molt amunt. És impossible igualar-la, però, tot i perdre pel camí el director Paul King, continua mantenint l'encant i la personalitat d'un personatge que ja forma part de la cultura popular. Olivia Colman i Antonio Banderas s'uneixen a la família, i Ben Whishaw continua posant veu a l'incombustible plantígrad.

Dir.: Dougal Wilson (Regne Unit, 2024). 106 min.
Estrena: 21 de febrer

6. Aún estoy aquí

Walter Salles, director de les magnífiques Estació Central de Brasil i Diarios de motocicleta, porta al cinema les memòries del periodista i escriptor brasiler Marcelo Rubens Paiva. Un homenatge a la mare, Eunice Paiva, una mare coratge i esposa d'un diputat socialista torturat i assassinat per la dictadura l'any 1971.

Com d'altres vídues de presos polítics víctimes del règim militar, Eunice es va convertir en activista pels drets humans i símbol de resistència. Amb la pel·lícula, Walter Salles reivindica el cinema com a eina de memòria històrica i arma contra l'oblit, i fuig de qualsevol temptació melodramàtica, controlant en tot moment els elements lacrimògens i els excessos sensacionalistes, també pel respecte cap a la família protagonista, que el mateix cineasta coneix personalment.

Nominada a l'Oscar a Millor Pel·lícula, Aún estoy aquí tindrà la seva millor basa en la candidatura a Millor Actriu, per una Fernanda Torres que ja es va endur el Globus d'Or.

Dir.: Walter Salles (Brasil, 2024). 135 min.
Estrena: 21 de febrer

Publicitat

7. Daniela forever

La ciència-ficció aplicada a les emocions permet premisses tan potents com la que estructura la nova pel·lícula de Nacho Vigalondo: un home mira de combatre la devastació que li ha provocat la mort de la seva parella participant en un assaig clínic de control dels somnis.

L'inesperat èxit de l'invent el portarà a restablir la seva relació sentimental allà on la va deixar, dibuixant-la com cada dia més perfecta, trobant la felicitat... encara que sigui en el món dels somnis. Rodada en anglès, amb un repartiment encapçalat per Henry Golding (Last Christmas) i la italiana Beatrice Grannò (coneguda per la sèrie The White Lotus), la pel·lícula fuig del relat romàntic per deixar-se anar en la seva reflexió inacabada sobre el dol, les relacions tòxiques i la depressió.

Dir.: Nacho Vigalondo (Espanya, 2024). 113 min.
Estrena: 21 de febrer

8. The monkey

D'entrada sembla una magnífica notícia que un univers tantes vegades adaptat al cinema com el de Stephen King caigui en unes mans tan singulars com les d'Osgood Perkins. Autor d'una de les grans sorpreses de l'any passat, el terrorífic thriller Longlegs, el cineasta té la personalitat necessària com per convertir en una comèdia negríssima un dels relats de Skeleton Crew, publicats per King l'any 1985.

A The monkey, dos germans bessons han de tornar a plantar cara a una de les seves joguines d'infantesa, un mico que toca els platerets i que arrossega una maledicció. Theo James i Elijah Wood (el Frodo d'El senyor dels anells) es posen al servei d'un Perkins que defineix la pel·lícula com “dolça, trista, divertida, impactant, sagnant, violenta, ridícula, caricaturesca i commovedora... Si John Landis i Chuck Jones tinguessin un nadó, seria aquest”, diu, referint-se al director d'Un hombre lobo americano en Londres i al creador dels Looney Tunes, respectivament, i posant el focus en l'ànima cartoon i trapella de The monkey.

Dir.: Osgood Perkins (EUA, 2025). 95 min.
Estrena: 21 de febrer

Publicitat

9. A complete unknown

Amb vuit nominacions als Oscar (incloses millor pel·lícula, director i actor protagonista), arriba el biopic que no és ben bé un biopic de Bob Dylan. El títol ja és tota una declaració d'intencions, perquè el cantant nord-americà és una celebritat coneguda per ser tot un enigma humà, de personalitat indesxifrable i misteriosa. I l'aproximació al personatge que proposa James Mangold no s'escapa a aquesta consideració.

El cineasta, que a A la corda fluixa ja s'havia acostat a la figura de Johnny Cash, es fixa aquí en els inicis de Dylan. I fent servir les lletres de les seves cançons per estructurar la trama, ens explica el seu ascens meteòric. Al film, Dylan arriba a Nova York amb 19 anys i ni un ral a la butxaca, i comença a relacionar-se amb altres músics com Pete Seeger i Joan Baez.

Timothée Chalamet es posa a la pell del cantautor i, acompanyat dels també nominats a l'Oscar Edward Norton i Monica Barbaro, fa tota una exhibició de recursos i va molt més enllà de la simple imitació. El film posa el focus en el camí d'aspirar a músic professional fins a convertir-se, sense desitjar-ho, en la veu de tota una generació gràcies a clàssics de la cançó-protesta.

A complete unknown és, doncs, un perfecte revers d'aquell meravellós I'm not there que, també sobre la figura de Bob Dylan, va treure's de la màniga Todd Haynes.

Dir.: James Mangold (EUA, 2024). 141 min.
Estrena: 28 de febrer

10. Mi única familia

Van treballar junts fa quasi 30 anys a Secrets i mentides (1996), un drama que va arribar als Oscar i que és ben representatiu dels retrats naturalistes de la quotidianitat de carrer que el director britànic Mike Leigh ha portat a la pantalla (en títols com Todo o nada o Un altre any). Amb aquella poderosa pel·lícula, es va presentar en societat una actriu superlativa, Marianne Jean-Baptiste.

Ara, cineasta i protagonista es retroben en aquesta nova aproximació als conflictes quasi banals de personatges que no acostumen a ser protagonistes de res, però que ens envolten i/o ens representen.

Mi única familia ens presenta una dona (interpretada per Jean-Baptiste) enfadada amb el món, cansada de fer-se càrrec de tot i de tothom des de la invisibilitat. Hi ha qui planta cara al dolor des de la resignació, i hi ha qui, com la Pansy, desenvolupa una misantropia que ha convertit la seva vida, i la d'aquells que l'envolten, en un infern.

El retrat social que proposa Leigh és el del dia a dia, res d'especial però tot ben reconeixible, i ho fa des de l'empatia i la veritat, confirmant el seu mestratge copsant les grans qüestions de la condició humana.

Dir.: Mike Leigh (Regne Unit, 2024). 94 min.
Estrena: 28 de febrer

Recomanat
    Més de Love Local
      També t'agradarà
      També t'agradarà
      Publicitat